Oplaadpunten voor elektrische auto's

De gemeente stimuleert elektrisch rijden; dit is stil, goed voor de luchtkwaliteit (minder fijnstof) en draag bij aan het terugdringen van CO2-uitstoot. Daarom plaatst de gemeente oplaadpunten in de openbare ruimte. Zo kunnen particulieren die elektrisch rijden en thuis of bij het werk geen oplaadpunt ter beschikking hebben, hun voertuig binnen enige loopafstand opladen.

Het realiseren van een oplaadpunt op eigen terrein is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. Daarvoor heeft de gemeente Zeist geen subsidiemogelijkheid.

Op 37 parkeerlocaties in Zeist zijn laadpalen aanwezig voor elektrische of hybride auto's.

Aanvraag en voorwaarden e-laadpaal

Wanneer er geen openbare elektrisch oplaadpunt dicht bij u in de buurt is en u voldoet minimaal aan de onderstaande voorwaarden, dan kunt u een e-laadpaal aanvragen. Uw aanvraag komt dan op een wachtlijst.

De belangrijkste voorwaarden

  • u bent inwoner van de gemeente Zeist of minimaal 18 uur per week werkzaam in deze gemeente
  • er is geen openbare e-laadpaal in uw buurt
  • u rijdt een elektrische of plug-in hybride, maar kunt op eigen terrein geen oplaadpunt maken. Indien u op eigen terrein kunt parkeren en/of laden, wordt uw aanvraag geweigerd.
  • u kunt met een getekende koop- of leaseovereenkomst aantonen dat u in een auto rijdt die minimaal 45 kilometer volledig elektrisch kan rijden

Aanvraagformulier e-laadplaats

Achtergrondinformatie

Verkeersbesluit

Afhankelijk van de beschikbare middelen en de hoeveelheid aanvragen, neemt de gemeente Zeist een verkeersbesluit en bepaalt daarmee de exacte locaties van de nieuw te plaatsen e-laadpalen.

Eigen terrein

Het realiseren van een e-oplaadpunt op eigen terrein is de verantwoordelijkheid van de betreffende eigenaar. De gemeente Zeist geeft hiervoor geen subsidie.

De gemeente verleent (op juridische gronden) geen vergunning voor een eigen e-laadpaal in de openbare ruimte (verlengd private aansluiting). Bedrijven en particulieren mogen op eigen terrein wel een e-laadpaal plaatsen. Neem hiervoor contact op met een van de marktpartijen.

 

 

Proces na uw aanvraag

Het proces nadat u een aanvraag hebt ingediend, ziet er in grote lijnen als volgt uit:

  1. Beoordeling aanvraag op volledigheid en juistheid. Onder andere moet een kopie aankoopbewijs/leasecontract bijgevoegd zijn.
  2. Beoordeling aanvraaglocatie aan de daarvoor opgestelde richtlijnen (maandelijks). Onder andere mag de aanvrager niet beschikken over parkeergelegenheid op eigen terrein.
  3. Voldoet de aanvraag, dan wordt een geschikte locatie bepaald, rekening houdend met onder andere loopafstand en zichtbaarheid.
  4. Vervolgens wordt een pre-check gedaan: is een laadpaal op de voorgestelde locatie technisch mogelijk? Deze check voorkomt dat er verkeersbesluit procedures worden doorlopen voor locaties die technisch onhaalbaar (of lastig) zijn.
  5. Voorgenomen locatie wordt voorgelegd aan de directe omgeving middels een huis-aan-huisbrief. Zij krijgen circa 3 weken de tijd om te reageren op het voorstel.
  6. Na afloop van de reactietermijn wordt een verkeersbesluit opgesteld en gepubliceerd in de Staatscourant en op de gemeentelijke website (www.zeist.nl/verkeersbesluiten). Afhankelijk van reacties blijft de voorgestelde locatie gelijk, of wordt die aangepast.
  7. Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden gedurende 6 weken na publicatie bezwaar maken.
  8. Komen er bezwaren, dan moeten die eerst afgehandeld worden. Dit kan in goed overleg met de bezwaarmaker (pre-mediation) of, als dat tot niets leidt, via de Bezwarencommissie.
  9. Zijn er geen bezwaren dan is het verkeersbesluit definitief en kan de plaatsing van het oplaadpunt technisch worden voorbereid.
  10. De laadpaalaanbieder verleent opdracht aan de netbeheerder om een elektriciteitsaansluiting te realiseren.
  11. De laadaanbieder installeert het oplaadpunt. Vanwege efficiency doet hij dat per cluster van circa 3-5 palen.
  12. De laadaanbieder zorgt ervoor dat het oplaadpunt werkt en kan worden opgeleverd.

Tarieven

De tarieven bij de laadpalen verschillen per paal en zijn afhankelijk van de eigenaar of exploitant van de paal en van de serviceprovider waar u uw laadpas heeft afgenomen. Als u een bepaalde paal veel gebruikt, is het de moeite waard om uit te zoeken welke laadpas voor u het meest voordelig is.

Kijk voor een overzicht van aanbieders van laadpassen op www.oplaadpalen.nl

Vraaggericht netwerk

Om te voorkomen dat een oplaadpunt beperkt gebruikt wordt, gaat de gemeente bij het bepalen van een laadplaats in eerste instantie uit van de behoefte. Dit kan betekenen dat in bepaalde gebieden geen openbare laadpalen komen, terwijl er in gebieden waar veel vraag is, meerdere laadpalen komen. Afhankelijk van de vraag wordt hiermee een dekkende laadinfrastructuur aangelegd.

Project MRA-Elektrisch

Gemeente Zeist heeft zich aangesloten bij het project ยดMRA-Elektrisch' (MRA-e, Metropoolregio Amsterdam). Dit project wordt gefinancierd door het Rijk, de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, de stadsregio Amsterdam, marktpartijen en de deelnemende gemeenten. Door deze constructie worden diverse geldstromen gebundeld en laadpalen tegen een aantrekkelijk tarief in de markt gezet.