Identiteitskaart

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart. Een identiteitskaart aanvragen kan alleen op afspraak. U moet hiervoor zelf langskomen en in Zeist ingeschreven staan. Of hier een briefadres hebben. De nieuwe identiteitskaart kunt u zelf ophalen of laten bezorgen. De identiteitskaart ligt na 5 werkdagen voor u klaar.

Officieel is de identiteitskaart geen reisdocument meer. U kunt er wel mee reizen, omdat andere landen de Nederlandse identiteitskaart op grond van internationale afspraken of eigen regelgeving accepteren. Lijst van landen die de identiteitskaart accepteren.

Afspraak maken identiteitskaart

Voor een gestolen of verloren identiteitskaart lees onderstaande informatie en maak daar uw afspraak.

Tarieven en geldigheid identiteitskaart
Type identiteitskaartTarief 2019Tarief 2020Geldigheid
Voor personen van 18 jaar en ouder€ 56,80€ 58,3010 jaar
Voor personen tot en met 17 jaar€ 29,95€ 30,705 jaar
Extra administratiekosten spoedaanvraag€ 48,60€ 49,85-

U betaalt deze kosten bij de aanvraag, niet bij het afhalen. U kunt in de publiekshal (bij voorkeur) met pin of contant betalen.

Meenemen

Als u een reisdocument voor een kind aanvraagt, moet het kind zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en bij het ophalen.

U neemt altijd mee:

  • een recente pasfoto in kleur die voldoet aan de eisen van de Rijksoverheid. Wij adviseren u om uw pasfoto's door een vakfotograaf te laten maken. Als service staat er in het gemeentehuis een pasfotocabine waar u zelf uw foto’s mee maakt. Kiest u hiervoor dan is het verstandig extra goed te controleren of de foto voldoet aan de wettelijke eisen. Heeft u hulp nodig of heeft u kleine kinderen? Dan is de pasfotocabine niet geschikt.
  • alle geldige en verlopen reisdocumenten die in uw bezit zijn
  • alle buitenlandse reisdocumenten, als u naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit heeft

En u neemt mee:

Voor kinderen onder de 12 jaar van beide ouders of gezaghouder(s):

  • een geldig identiteitsbewijs
  • een schriftelijke toestemmingsverklaring (pdf 59 kB). Dit kan schriftelijk of ter plekke
  • bij de aanvraag en bij het ophalen moet het kind zelf aanwezig zijn

U meldt een gestolen of vermiste identiteitskaart bij de gemeente. Let op: Bent u al uw identiteitspapieren kwijt? Bel dan telefoonnummer 14 030 tussen 08.00 en 17.00 uur voor het maken van een afspraak.

Stap 1: Melding verklaring vermissing reisdocument

U kunt de vermissing eenvoudig online melden.

melding vermissing reisdocumentU heeft hiervoor DigiD nodig.

Uw vermiste identiteitskaart wordt de volgende werkdag ongeldig verklaard en internationaal als vermist/gestolen geregistreerd. Ook wanneer u het terugvindt, is het reisdocument niet meer geldig. U moet het ongeldige reisdocument inleveren bij de gemeente.

Meer informatie over DigiD.

Moeilijk?

Vindt u DigiD ingewikkeld? Bekijk dan deze uitleg over DigiD.

Geen DigiD?

Hebt u nog geen DigiD, doe dan in het gemeentehuis melding van vermissing en vraag direct een nieuw reisdocument aan.

Stap 2: Nieuw reisdocument aanvragen na verlies of diefstal

Na uw melding kunt u (na vaststelling van uw identiteit) direct een nieuw document aanvragen. De normale levertijd van 5 werkdagen kan niet gegarandeerd worden.

Afspraak maken na verlies of diefstal identiteitskaart

Verlies of diefstal in buitenland

Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Als u alleen reist met uw minderjarige kind (tot 18 jaar), moet u kunnen aantonen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming, dan kan dat worden aangemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering.

Dit formulier kunt u gebruiken om aan te tonen dat u toestemming heeft van de personen die het gezag over het kind hebben om met het kind naar het buitenland te reizen.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van het ministerie van Defensie.

Heeft u een reisdocument snel nodig? Dan kunt u dit met spoed aanvragen. Als u het reisdocument voor 13.30 uur aanvraagt, dan kunt u het uiterlijk na 2 werkdagen ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag. Heeft u uw oude reisdocument niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.