Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan. Maak hiervoor een afspraak. Bij een identiteitskaart voor een kind moet hij of zij ook aanwezig zijn.

De identiteitskaart ligt na 6 werkdagen voor u klaar. De nieuwe identiteitskaart kunt u zelf ophalen of laten bezorgen.

Voorwaarden

De aanvrager:

  • heeft de Nederlandse nationaliteit
  • staat ingeschreven in de gemeente Zeist
  • is bij de aanvraag en het ophalen van het document aanwezig

Meenemen

  • alle huidige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nu hebt
  • 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de eisen (de pasfoto mag maximaal 6 maanden oud zijn)
  • alle buitenlandse reisdocumenten, als u naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit heeft
  • bankpas of contact geld

Jonger dan 12 jaar? Neem dan ook mee:

  • ingevulde en ondertekende toestemmingsverklaring (Pdf, 59 kB - gebruik per kind een apart formulier en kruis slechts 1 document aan)
  • geldig rijbewijs, identiteitskaart of paspoort van de gezaghouder(s) of kopie met de handtekening en de datum vermeld

Let op: Wij adviseren u om uw pasfoto's door een vakfotograaf te laten maken. In het gemeentehuis staat geen pasfotocabine.

Coronavirus

Door de coronacrisis plannen we alleen dringende afspraken in. Maak een afspraak als uw identiteitskaart binnen 3 weken verloopt.

Overige klanten vragen we om te wachten met het maken van een afspraak.

Afspraak maken identiteitskaart

Voor een gestolen of verloren identiteitskaart lees de informatie hieronder en maak daar uw afspraak.

Kosten en geldigheid

Type identiteitskaartKosten 2020Geldigheid
Voor personen van 18 jaar en ouder€ 58,3010 jaar
Voor personen tot en met 17 jaar€ 30,705 jaar
Extra administratiekosten spoedaanvraag€ 49,85-

U betaalt deze kosten bij de aanvraag, niet bij het afhalen. U kunt in de publiekshal (bij voorkeur) met pin of contant betalen.

U meldt een gestolen of vermist reisdocument (online) bij de gemeente.

Uw vermiste reisdocument wordt de volgende werkdag ongeldig verklaard en internationaal als vermist/gestolen aangemeld. Ook wanneer u het terugvindt, is het reisdocument niet meer geldig. U moet het ongeldige reisdocument inleveren bij de gemeente.

Let op: Bent u al uw identiteitspapieren kwijt? Bel dan telefoonnummer 14 030 tussen 8.30 en 17.00 uur voor het maken van een afspraak.

melding vermissing reisdocumentU heeft hiervoor DigiD nodig.

Meer informatie over DigiD.

Moeilijk?

Vindt u DigiD ingewikkeld? Bekijk dan deze uitleg over DigiD.

Geen DigiD?

Hebt u nog geen DigiD? Doe dan in het gemeentehuis melding van vermissing en vraag direct een nieuw reisdocument aan.

Afspraak maken na verlies/diefstal identiteitskaart

Na uw melding kunt u (na vaststelling van uw identiteit) direct een nieuw document aanvragen. De normale levertijd van 5 werkdagen kan niet gegarandeerd worden.

Afspraak maken na verlies of diefstal identiteitskaart

Verlies of diefstal in buitenland

Doe direct aangifte bij de politie ter plaatse en vraag om een bewijs daarvan. Vraag een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Reist u alleen met uw kind onder de 18 jaar? Dan moet u kunnen bewijzen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan dat worden opgemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering.

Gebruik dit formulier om te bewijzen dat u toestemming heeft om met het kind naar het buitenland te reizen.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van het ministerie van Defensie.

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Lees meer over identiteitsfraude en de kopie-ID appop de website van de Rijksoverheid.

Heeft u een reisdocument snel nodig? Dan kunt u dit met spoed aanvragen. Als u het reisdocument voor 13.30 uur aanvraagt, dan kunt u het uiterlijk na 2 werkdagen ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag. Heeft u uw oude reisdocument niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart, vanwege de identificatieplicht.

Officieel is de identiteitskaart geen reisdocument meer. U kunt er wel mee reizen, omdat andere landen de Nederlandse identiteitskaart door internationale afspraken of eigen regelgeving accepteren.