Verhuizing

Als u verhuist, geeft u dit door aan de gemeente waar u gaat wonen. Geef uw nieuwe adres maximaal 28 dagen voor uw verhuizing door of binnen 5 dagen na de verhuisdatum. Het is niet mogelijk om een verhuisdatum door te geven die verder dan 5 dagen in het verleden ligt.

U kunt uw verhuizing online met DigiD doorgeven, per post of persoonlijk in de publiekshal. Als u uw verhuizing doorgeeft, moet u documenten meesturen. U bent zelf verantwoordelijk om wijzigingen in uw leef- of gezinssituatie ook door te geven aan andere instanties.

Komt u naar de gemeente Zeist vanuit een andere gemeente? Dan krijgt uw oude gemeente automatisch het nieuwe adres door. Uitschrijven is dus niet nodig.

Komt u vanuit het buitenland naar de gemeente Zeist? Kijk dan bij verhuizing vanuit het buitenland.

Verhuizing doorgeven (met digid)

U heeft eventueel de volgende bijlagen nodig (ingescand):

  • huurcontract of koopakte (stuur alleen het gedeelte mee waarop uw nieuwe adres- en persoonsgegevens staan)
  • als u gaat inwonen bij iemand een schriftelijke verklaring van inwoning (pdf, 561 kB) met een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs

Meer informatie over DigiD

Schriftelijk of in de publiekshal adreswijziging doorgeven

Als u geen DigiD heeft, dan kunt u per post of in de publiekshal uw nieuwe adres doorgeven. Neem of stuur de benodigde documenten mee:

  • een geldig identiteitsbewijs
  • huurcontract of koopakte (stuur alleen het gedeelte mee waarop uw adres- en persoonsgegevens staan)
  • als u gaat inwonen bij iemand een schriftelijke verklaring van inwoning met een kopie van zijn of haar identiteitsbewijs

Per post

Stuur het volledig ingevulde en ondertekende verhuisformulier en kopie├źn van de benodigde documenten op naar: Gemeente Zeist, ter attentie van burgerzaken, Postbus 513, 3700 AM  Zeist.

Formulier verhuizing doorgeven (pdf 167 kB)

In de publiekshal

Afspraak maken

Wie kan de verhuizing doorgeven

  • uzelf, als u 16 jaar of ouder bent
  • een ouder of voogd voor een inwonend kind onder de 16 jaar
  • samenwonende echtgenoten of geregistreerd partners voor elkaar met hetzelfde woonadres
  • curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
  • gemachtigde voor een persoon die vanwege gezondheidsredenen of verblijf in een gevangenis niet zelf kan verschijnen

Verklaring van inwoning

Als u gaat inwonen bij iemand, dan moet de hoofdbewoners van uw nieuwe adres daar toestemming voor geven. De hoofdbewoners van uw nieuwe adres moet een verklaring van inwoning invullen en ondertekenen. Tevens moet u een kopie van een geldig legitimatiebewijs van de hoofdbewoners toevoegen. Doet u de aangifte digitaal, dan kunt u de verklaring uploaden.

Verklaring hoofdbewoner (pdf 561 kB)

Verhuizen naar het buitenland

Gaat u langer dan 8 maanden in het buitenland wonen, meld uw emigratie dan bij de gemeente. U kunt vanaf 5 dagen voor uw vertrek aangifte doen. Blijft er niemand achter op het oude adres? Geef uw verhuizing dan digitaal of schriftelijk door.

Vertrek naar buitenland doorgeven (met digid)

Meer informatie over DigiD

Of schriftelijk via Formulier vertrek naar het buitenland (pdf 583 kB)

Let op

Als er iemand (of meerdere personen) achter blijft op uw adres, maak dan een afspraak met het team burgerzaken. Alle personen die emigreren moeten persoonlijk langskomen.

Afspraak maken

Moving from abroad (information in English)

If you move to Zeist from abroad (immigration) or will be staying for at least 4 months in a period of 6 months, then you will need to register with the municipality in person within 5 days of arriving.

More information in English