Parkeervergunning bewoners
Woont u in een betaald parkeergebied in de gemeente Zeist en heeft u geen eigen parkeergelegenheid? Dan kunt u een parkeervergunning aanvragen. Hiermee kunt u alleen parkeren in het parkeergebied (rayon) waarvoor u een vergunning krijgt. Per adres worden maximaal 2 parkeervergunningen uitgegeven. De afhandeling van uw aanvraag duurt ongeveer 1 week.
Let op: U kunt geen parkeervergunning aanvragen voor een camper, caravan of aanhangwagen.
Meer informatie over DigiD.
Vindt u DigiD ingewikkeld? Bekijk dan deze uitleg over DigiD.
Voor uw aanvraag kunnen volgende bijlage(n) nodig zijn:
- Verklaring van het bedrijf als u een bedrijfsauto heeft.
- Verklaring leasemaatschappij als u een lease-auto heeft.
- Verklaring duurzaam gebruik (pdf, 362 KB) als het kenteken op naam van een ander staat.
Als u geen DigiD heeft, dan kunt u per post of per e-mail een parkeervergunning aanvragen. Stuur het volledig ingevulde en ondertekende aanvraagformulier (pdf, 504 KB), samen met kopieën van de benodigde documenten op naar:
Gemeente Zeist
ter attentie van Publiekszaken
Postbus 513
3700 AM Zeist
Het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier kunt u ook inscannen en met bijlagen e-mailen naar zeist@zeist.nl.
Omschrijving | Kosten 2021 |
---|---|
Bewonersparkeervergunning parkeergebieden A t/m H, J, M en S (per jaar) | € 77,00 |
Bewonersparkeervergunning parkeergebieden I en K (parkeergarage (per jaar)) | € 289,00 |
Setje kraskaarten | € 27,00 |
Wilt u uw parkeervergunning wijzigen of beëindigen? Dan levert u deze online of per post in.
Kentekenwijziging
- Online: Kentekenwijziging parkeervergunning (met DigiD)
- Schriftelijk: Formulier kentekenwijziging (pdf, 512 KB)
U krijgt direct een tijdelijke parkeervergunning mee.
Verhuizing en beëindiging
Als u verhuist, moet u de parkeervergunning beëindigen en eventueel voor het nieuwe adres een vergunning aanvragen.
Bewoners en bedrijven in de parkeergebieden A tot en met H, J, M of S, kunnen zogenaamde kraskaarten aanschaffen voor hun bezoek. De kraskaart is alleen geldig in die parkeergebieden. Per kraskaart kan 2 uur worden geparkeerd op plaatsen waarvoor anders een dagkaart moet worden gekocht.
Per adres kunt u maximaal 20 setjes van 10 stuks per jaar kopen. Per kwartaal worden maximaal 5 sets per adres verstrekt. Ongebruikte en verlopen kraskaarten worden niet retour genomen.
Let op: In verband met het coronavirus kunt u kraskaarten uit 2020 nog gebruiken tot 1 april 2021.
Kraskaarten kunt u online kopen. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig. Heeft u geen DigiD? Neem dan contact met ons op via het telefoonnummer 14 030.
U kunt een parkeerabonnement aanvragen voor de parkeergarages 1e Hogeweg, Steynlaan of Emmaplein. Een abonnement voor parkeergarage Gemeentehuis (maximaal 1 per adres) is alleen voor bewoners van de Maurikstraat met uitzondering van huisnummer 46), Stoopendaalstraat en Stuivingastraat.
U vraagt het abonnement aan bij de balie op het gemeentehuis (maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 030) of vul het aanvraagformulier in en stuur het op per post of mail het naar zeist@zeist.nl.
Als u in aanmerking komt voor een abonnement krijgt u van parkeerservice Amersfoort een brief. Hiermee kunt u een parkeerpas ophalen in de beheerdersruimte in de parkeergarage 1e Hogeweg.
Omschrijving | Tijdseenheid | Tarief 2021 |
---|---|---|
Abonnement standaard | jaar | € 738,00 |
Kosten bij verlies pas/sleutel | € 14,00 |
Wanneer u een parkeervergunning aanvraagt, krijgt u een rayon toegewezen om in te parkeren. Deze is afhankelijk van de plek waar u woont. U kunt dit nalezen in het Besluit Uitgifte Parkeervergunningen 2019.