Briefadres
U kunt maar op 1 adres in Nederland ingeschreven staan. Dit is een woonadres of een briefadres. Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen uw post ontvangt. Het is bedoeld als een tijdelijke noodoplossing.
U kunt zich op een briefadres inschrijven als u:
- (tijdelijk) woont in een:
- zorginstelling
- blijf-van-mijn-lijfhuis
- gevangenis
- geen vaste woon- of verblijfplaats heeft, bijvoorbeeld omdat u dakloos bent
- tijdelijk (korter dan 8 maanden) naar het buitenland gaat
Zorg dat de hoofdbewoner van het briefadres u toestemming geeft. Dit moet op het formulier ingevuld worden. Stuur ook een kopie mee van het legitimatiebewijs van de hoofdbewoner.
Let op: het verblijven op een camping is geen geldige reden om een briefadres aan te vragen.
Aanvragen
U kunt alleen een briefadres aanvragen als u nog staat ingeschreven in Zeist of een andere gemeente. De aanvraag doet u in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.
Let op: tijdens uw online aanvraag moet u de volgende bijlagen uploaden:
- ingevulde verklaring toestemming briefadresgever (pdf, 84 KB)
- kopie identiteitsbewijs(Verwijst naar een externe website) van de hoofdbewoner van het briefadres
Wie kan een briefadres aanvragen
- De betrokkene zelf
- Ouders, voogden en verzorgers van jongeren tot 16 jaar
- Een partner (getrouwd of geregistreerd partnerschap) voor de andere partner als hij/zij daarvoor gemachtigd is door die partner
- Meerderjarige kinderen voor een ouder als zij daarvoor gemachtigd zijn door die ouder
Na uw aanvraag
U krijgt binnen 4 weken bericht of uw briefadres is toegekend of afgewezen. Soms vragen we om extra gegevens.
Briefadres tijdelijk geldig
Een inschrijving op een briefadres is maximaal 6 maanden geldig.
Bij (tijdelijk) verblijf in het buitenland is een briefadres maximaal 8 maanden geldig.
Stuur het aanvraagformulier inclusief bijlagen op naar: gemeente Zeist, afdeling Publiekszaken, Postbus 513, 3700 AM in Zeist.
- Ingevuld aanvraagformulier briefadres (pdf, 85 KB)
- Ingevulde bijlage Verklaring toestemming briefadresgever (pdf, 84 KB)
- Kopie geldig identiteitsbewijs (maak een veilige kopie met de KopieID-app(Verwijst naar een externe website))
- Kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner van het briefadres
Maak dan eerst een afspraak voor verhuizing vanuit het buitenland. Daarna kunt u een briefadres aanvragen.
Bel voor het maken van een afspraak om een briefadres aan te vragen telefoonnummer 14 030(Verwijst naar een telefoonnummer).
Meenemen:
- geldig identiteitsbewijs van uzelf
- ingevuld aanvraagformulier briefadres (pdf, 85 KB)
- toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner van het adres (pdf, 84 KB)
- kopie van een geldig identiteitsbewijs van de briefadresgever (hoofdbewoner) (maak een veilige kopie met de KopieID-app(Verwijst naar een externe website))
Als u een briefadres heeft, dan heeft u geen recht op een pgb-Wlz (persoonsgebonden budget-Wet langdurige zorg). U moet daarvoor een woonadres hebben.