Overlijden doorgeven
Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente maakt dan een overlijdensakte op. Na het opmaken van deze akte wordt het overlijden ingeschreven in de Basisregistratie Personen van de woongemeente. In Nederland moet een persoon die overleden is binnen 6 dagen na het overlijden worden begraven of gecremeerd. Hiervoor geeft de gemeente een verlof af.
Voor uitvaartondernemers
Als uitvaartverzorger kunt u online aangifte van overlijden doen.
U heeft nodig
- eHerkenning(Verwijst naar een externe website) (betrouwbaarheidsniveau EH2+)
- Vestigingsnummer Kamer van Koophandel
- Burgerservicenummer (BSN) van de overledene
Hoe werkt het?
- Tijdens de aanvraag voegt u de A-verklaring toe
- U rekent direct af met iDEAL
- Na het verwerken van de aangifte ontvangt u van ons de documenten
- Daarna stuurt u de B-verklaring naar ons op, ter attentie van team burgerzaken
Aangifte op het gemeentehuis
Meestal geeft de begrafenisondernemer het overlijden door. U kunt ook zelf aangifte van overlijden doen. U neemt dan het volgende mee:
- een geldig identiteitsbewijs
- een doktersverklaring van het overlijden
- B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter.
Is een kind levend ter wereld gekomen, maar binnen 3 dagen overleden? Dan kan de aangifte gedaan worden door de ouders of de begrafenisondernemer in de gemeente waar het is gebeurd. Er worden een geboorteakte en een overlijdensakte opgemaakt. Neemt u hiervoor contact op met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand via telefoonnummer 14 030(Verwijst naar een telefoonnummer).
Is een inwoner uit Zeist in het buitenland overleden? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. U heeft hiervoor een overlijdensakte nodig. Soms moet de akte een apostille of legalisatie hebben. Dit geeft aan dat het document echt is.
Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijd(Verwijst naar een externe website).