Overlijden doorgeven

Aangifte van overlijden doet u in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente maakt dan een overlijdensakte op. Na het opmaken van deze akte wordt het overlijden ingeschreven in de Basis Registratie Personen van de woongemeente. In Nederland moet een persoon die overleden is binnen 6 dagen na het overlijden worden begraven of gecremeerd. Hiervoor geeft de gemeente een verlof af.

Voor uitvaartondernemers

Als uitvaartverzorger kunt u online aangifte van overlijden doen.

U heeft nodig:

  • eHerkenning (betrouwbaarheidsniveau 2+)
  • Vestigingsnummer Kamer van Koophandel
  • Burgerservicenummer van de overledene

Hoe werkt het?

  • Tijdens de aanvraag voegt u de A-verklaring toe
  • U rekent direct af met iDeal
  • Na het verwerken van de aangifte ontvangt u de documenten van ons
  • Daarna stuurt u de B-verklaring naar ons op ter attentie van team burgerzaken
Inloggen met eHerkenning Niveau 2+ Aangifte overlijden uitvaartondernemer

Aangifte op het gemeentehuis

Meestal geeft de begrafenisondernemer het overlijden door. U kunt ook zelf aangifte van overlijden doen. U neemt dan het volgende mee:

  • een geldig identiteitsbewijs
  • een doktersverklaring van het overlijden
  • B-envelop met daarin gegevens over de doodsoorzaak. Deze krijgt u van de dokter
Afspraak maken

Is een kind levend ter wereld gekomen, maar binnen 3 dagen overleden? Dan kan de aangifte gedaan worden door de ouders of de begrafenisondernemer in de gemeente waar het is gebeurd. Er worden een geboorteakte en een overlijdensakte opgemaakt. Neemt u hiervoor contact op met de ambtenaar van de Burgerlijke Stand via telefoonnummer 14 030.

Is een inwoner uit Zeist in het buitenland overleden? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente. U heeft hiervoor een overlijdensakte nodig. Soms moet de akte een apostille of legalisatie hebben. Dit geeft aan dat het document echt is.

Kijk voor meer informatie op de website Nederlandwereldwijd.