
Manegeterrein Austerlitz
Categorieën
Aan de bosrand van Austerlitz, aan de Kamperlinie, ligt het manegeterrein Austerlitz. Dit terrein is verkocht. SamenThuis Vastgoedontwikkeling wil hier tussen de 26 en 34 betaalbare en energiezuinige koop- en/of huurwoningen bouwen. Voordat zij deze plannen kunnen uitvoeren, stellen wij als gemeente voorwaarden in een zogenoemd ontwikkelkader. Hierin beschrijven we wat we belangrijk vinden bij mogelijke toekomstige ontwikkelingen in dit deel van Austerlitz. Uw mening is daarbij belangrijk.

Plan voor woningen
De ontwikkelaar SamenThuis wil de bestaande gebouwen aan de Gramserweg slopen en vervangen door (afhankelijk van programma) tussen de 26-34 betaalbare woningen. Ze hebben hiervoor in 2022 een plan ingediend. Het college van burgemeester en wethouders heeft eind 2023 toegezegd (in principe) mee te werken aan woningbouw op deze locatie. Meer betaalbare woningen bouwen vinden wij een belangrijk doel. De manier waarop moet nog verder worden uitgewerkt.
Voorwaarden stellen
Voordat deze plannen kunnen worden uitgewerkt, heeft de gemeente voorwaarden gesteld in een ontwikkelkader. Dit kader beschrijft wat belangrijk is bij mogelijke toekomstige ontwikkelingen in dit deel van Austerlitz. Wat willen we houden? En waar moeten we op letten? Bijvoorbeeld: wat vindt de gemeente de beste oplossing voor het verkeer van en naar de woningen? Hoeveel huizen passen er in het gebied en voor wie zijn ze? Hoe hoog kan er worden gebouwd? Op deze vragen geeft het ontwikkelkader een antwoord.
We kijken daarbij breder dan alleen het manegeterrein, zoals ook te zien is op het kaartje. Zo kunnen we voor de lange termijn de effecten en de samenhang voor dit gebied in kaart brengen. Dus als ooit de houthandel en de caravanstalling zouden vertrekken in de (verre) toekomst, dan worden die terreinen ook voor nieuwbouw aangemerkt. Dan kan het nieuwe wijkje uiteindelijk ook ontsloten worden via de Meester Ansinkweg. Tot die tijd zal de ontsluiting nog via de Gramserweg en eventueel de Kamperlinie gaan verlopen. Belangrijk om te vermelden is dat op de terreinen van de bedrijven alleen iets gebeurt wanneer de eigenaren dat zelf willen.

Op 5 februari 2025 organiseerde de gemeente samen met ontwikkelaar SamenThuis een inloopavond voor alle bewoners van Austerlitz. De gemeente kon met panelen meer uitleg geven over het ontwikkelkader. De projectontwikkelaar liet op panelen zijn plannen zien voor de woningen op het manegeterrein. Tijdens de avond kon iedereen een reactie geven op de getoonde plannen. Niet iedereen is dat door de drukte gelukt. Daarom heeft de gemeente de mogelijkheid geboden om tot en met 21 februari een reactie via de gemeentelijke website te geven.
Bij de gemeente zijn in totaal 71 reacties binnengekomen. Het grootste deel van de mensen die een reactie hebben gegeven is positief over een woningbouwontwikkeling op het manegeterrein. Daarnaast zijn er ook mensen die zorgen hebben of vragen. Hieronder lees je de (gebundelde) reacties per onderwerp met een antwoord van de gemeente erop. Wij hebben de reacties per onderwerp samengevoegd, waarbij de meest genoemde bovenaan staat.
Behoefte aan woningen
In het grootste deel van de reacties wordt aangegeven dat er een grote behoefte is aan woningen in Austerlitz. Het bouwen van woningen op het manegeterrein zien mensen als een goede ontwikkeling.
Antwoord gemeente
De gemeente vindt het belangrijk om woningbouw te steunen en te bevorderen. Het college heeft daarom aangegeven mee te werken aan woningen op het manegeterrein binnen de regels en mogelijkheden die er zijn.
Betaalbare woningen
Het overgrote deel van de reacties gaat over de wens om, bij het bouwen van nieuwe woningen in Austerlitz, te kiezen voor betaalbare woningen. (Sociale) huurwoningen worden vaak genoemd en in enkele gevallen koopwoningen. Gevraagd is ook of er al een woningbouwvereniging betrokken is bij de plannen. Een enkeling geeft aan twee onder één kapwoningen en vrijstaande woningen te willen.
De ontwikkelaar heeft op de inloopavond twee mogelijkheden laten zien van het type woningen dat gebouwd kan worden:
- Mogelijkheid A: 31 betaalbare woningen allen in het middensegment
- Mogelijkheid B: 26 woningen waarvan 21 in het betaalbare segment
Als er een voorkeur is uitgesproken, dan is dat scenario B. Dat scenario bestaat uit een mix van dure koop, middensegment en goedkoop/ sociaal segment.
Antwoord gemeente
Bij ieder project moet voldaan worden aan de eisen die de Woonvisie(Verwijst naar een externe website) stelt. Voor projecten met minder dan 40 woningen mag de ontwikkelaar zelf bepalen of hij kiest voor een volledig programma (sociale huur - middensegment – hoge segment) of een programma in het middensegment. Welk programma hij ook kiest, de ontwikkelaar moet daarbij de vastgestelde woningbouwdifferentiatie van de woonvisie volgen.
De ontwikkelaar moet hierin nog een keuze maken. Dit zal in overleg gaan met de gemeente.
Woningen voor jongeren en senioren
In veruit de meeste reacties wordt genoemd dat er vooral woningen moeten komen voor starters/jongeren. Ook worden woningen voor senioren veel genoemd. Levensloopbestendigheid en woningen voor alleenstaanden worden een enkele keer genoemd.
Antwoord gemeente
Het is duidelijk dat er een grote behoefte is aan woningen voor jongeren/starters en voor senioren in Austerlitz. De gemeente zal bij de ontwikkelaar aangeven hier extra aandacht aan te besteden.
Woningen voor mensen uit Austerlitz
Veel reacties gaan over de wens om de nieuwe woningen eerst beschikbaar te stellen aan mensen uit Austerlitz. Zij zouden met voorrang een woningen moeten kunnen kopen of huren.
Antwoord gemeente
Hier zijn mogelijkheden voor. Dit moet de gemeente wel uitwerken en vervolgens afspreken met de ontwikkelaar. De ontwikkelaar heeft aangegeven voorrang te willen verlenen aan personen uit Austerlitz en personen die een sociale binding hebben met Austerlitz.
Meer verkeer op de Gramserweg
Er zijn zorgen over een toenemende verkeersdrukte op de Gramserweg. Mensen geven aan dat de weg smal is en niet is berekend op het extra verkeer dat van de nieuwe woningen komt. Vooral op het laatste stuk van de Gramserweg zou dit problemen voor voetgangers kunnen opleveren.
Antwoord gemeente
De Gramserweg wordt op dit moment gebruikt voor de bereikbaarheid van de privéstal/ manege. Er wordt nog een verkeersonderzoek uitgevoerd om te weten hoeveel verkeer er nu rijdt en hoeveel dat zou zijn als er woningen staan. Aan de hand van de onderzoeksresultaten gaan we beoordelen welke aanvullende maatregelen voor de verkeersveiligheid nodig zijn.
Gebruik Kamperlinie
Mensen geven aan dat de Kamperlinie vanwege de geschiedenis belangrijk is voor (het ontstaan van) Austerlitz. Zij geven aan dat deze route niet gebruikt/ingericht mag worden als toegangsweg voor de nieuwe woningen. Ook omdat het bos aangewezen is als natuurgebied.
Antwoord gemeente
De Kamperlinie wordt al vele jaren gebruikt als toegangsweg naar de manege. Het manegeterrein is nu alleen via deze route te bereiken.
De Kamperlinie heeft inderdaad cultuurhistorische waarden en valt binnen een natuurgebied. Daarom laten we een onderzoek uitvoeren naar de mogelijke gevolgen van het gebruiken van de Kamperlinie als toegangsweg van de nieuwe woningen. Ook gaan we in overleg met belanghebbenden, zoals eigenaar van de Kamperlinie, Staatsbosbeheer. Wanneer de Kamperlinie al dan niet tijdelijk de ontsluitingsweg wordt, willen we het natuurlijke karakter van de weg behouden. Dat betekent dat er niet meer geparkeerd wordt aan de kant en dat er geen asfalt en lantarenpalen mogen komen.
Parkeerdruk
Mensen vragen hoe het gaat met het parkeren. Zal er voldoende parkeerruimte zijn? Sommigen vragen of de parkeernorm verlaagd kan worden zodat er meer woningen kunnen komen. Kan gebruik worden gemaakt van deelauto’s?
Antwoord gemeente
Voor iedere nieuwbouw geldt dat er voldoende parkeerplaatsen moeten komen en ook op eigen terrein. De gemeente toetst de plannen van de ontwikkelaar aan de gemeentelijke parkeernormen. De inzet van deelauto’s is aan de ontwikkelaar om aan te bieden aan de nieuwe bewoners.
Andere toegangswegen (zoals Burgemeester Asinkweg)
Diverse mensen geven aan zorgen te hebben over de mogelijke toekomstige bereikbaarheid van de nieuwe woningen via de Burgemeester Ansinkweg. Er worden verschillende redenen gegeven voor deze zorgen zoals verkeersdrukte en onveiligheid.
Antwoord gemeente
De gemeente ziet in de verre toekomst kansen om de ontsluiting van het manegeterrein niet via de Kamperlinie te laten lopen. Hierbij is de Burgemeester Ansinkweg genoemd als een optie. Daarnaast zullen er mogelijk ook andere opties zijn, zoals aansluitingen op de Gramserweg.
Maar, deze alternatieve route is op dit moment niet aan de orde. De twee bedrijven naast het manegeterrein hebben aangegeven geen plannen te hebben om te verhuizen of te sluiten. Pas wanneer deze mogelijkheid zich voordoet, zal de ontsluiting nader onderzocht moeten worden. De gemeente vindt het belangrijk dat op het manegeterrein de optie open blijft om de ontsluiting in de toekomst anders te organiseren mocht de kans zich voordoen.
Bescherming omliggende bedrijvigheid
Er wordt aandacht gevraagd voor een voldoende bescherming van de belangen van omliggende bedrijven. Deze mogen niet in hun activiteiten worden geremd. Toekomstige bewoners van de nieuwbouw zullen zich er van bewust moeten zijn dat zij naast een bedrijf gaan wonen. Zorg voor voldoende afscherming tussen bedrijf en woningen.
Antwoord gemeente
Bij nieuwe ontwikkelingen moet altijd onderzocht worden of toekomstige bewoners niet te veel overlast zullen ervaren van omliggende bedrijven. Ook mogen bedrijven niet belemmerd worden door nieuwe woningen in de buurt. Hiervoor gelden wettelijke normen.
Dit onderzoek moet nog plaatsvinden. Daaruit zal duidelijk worden of en welke maatregelen nodig zijn om overlast te voorkomen.
Proces ontwikkelkader
Er is gevraagd wat de status is van het ontwikkelkader, omdat het te maken heeft met de plannen van de projectontwikkelaar voor het manegeterrein. De gemeente heeft ook vragen gekregen over wat het aangegeven ‘onderzoeksgebied’ precies inhoudt. Dit gebied is groter dan het manegeterrein.
Antwoord gemeente
De gemeente heeft tijdens de inloopavond laten zien wat zij belangrijk vindt bij de toekomstige ontwikkeling van het manegeterrein. Hierbij is gekeken naar het grotere geheel en naar de toekomst.
Dat gaat over het onderzoeksgebied (zie ook het kaartje op de website). Gekeken is naar wat de gemeente belangrijk vindt voor het manegeterrein wanneer we kijken naar het grotere geheel. Dit is gedaan om het plan van de ontwikkelaar goed te kunnen beoordelen en ook om in te kunnen spelen op mogelijke toekomstige ontwikkelingen, zoals vertrek van één van de bedrijven. Hiervan is op dit moment overigens geen sprake.
Het ontwikkelkader geeft de uitgangspunten voor de toekomstige ontwikkeling van het manegeterrein. De ontwikkelaar moet zijn plan verder uitwerken binnen deze uitgangspunten. Het nieuwbouwplan moet passen in het ontwikkelkader. De gemeente ziet er op toe dat dit gebeurt en gaat dit toetsen. Hierover moeten we met de ontwikkelaar nog afspraken vastleggen.
Voor het onderzoeksgebied geldt dat het ontwikkelkader een vooruitblik geeft mochten er meerdere ontwikkelingen gaan spelen in de toekomst.
Overige punten
De volgende punten zijn door enkele personen genoemd:
Bouwhoogte woningen
De voorziene maximale bouwhoogte van de toekomstige woningen is 10 meter. Dat is 1 meter hoger dan de maximale bouwhoogte van woningen in de omgeving van het terrein.
Een hogere bouwhoogte is nodig om een plan te kunnen ontwikkelen waarbij voldoende woningen kunnen worden gebouwd en waar tegelijkertijd de druk op de openbare ruimte beperkt wordt.
Bebouwingsdichtheid te hoog/ te veel woningen
Een gewenst maximum bebouwingspercentage van circa 20% is inderdaad relatief hoog voor een dorps als Austerlitz. De wens is om woningen te bouwen in het betaalbare segment. Dat brengt met zich mee dat er iets hoger gebouwd mag worden en dat er meer woningen zijn toegestaan.
Zijn woningen niet te klein?
Het klopt dat sommige woningen kleiner zijn dan de woningen die nu in Austerlitz staan. Deze nieuwe woningen zijn vooral bedoeld voor éénpersoons huishoudens.
Rug aan rugwoningen zijn niet aantrekkelijk
Rug aan rugwoningen zijn als optie weergegeven in één van de scenario’s. Deze kunnen zodanig gebouwd worden dat er voldoende lichtinval is en er een goed woonklimaat mogelijk is.
Houd rekening met brandweerbaarheid
Het risico op natuurbranden is één van de onderwerpen waarmee zeker rekening gehouden moet worden bij woningbouw dichtbij het bos. Wij laten ons hierin adviseren door de Veiligheidsregio Utrecht.
Wat gebeurt er na het ontwikkelkader?
Op basis van de reacties van de inloopavond past de gemeente het ontwikkelkader waar nodig aan. Dan starten de onderzoeken naar het gebruik van de Kamperlinie als toegangsweg en de andere onderzoeken zoals geluid en ecologie. Pas wanneer hier meer duidelijkheid over is, zal het ontwikkelkader naar het college worden gestuurd. We verwachten dat dat rond de zomer is.
Na vaststelling van het ontwikkelkader zal de ontwikkelaar het woningbouwplan voor het manegeterrein verder uitwerken.
Stedenbouwkundig plan
Na vaststelling van het ontwikkelkader werkt de ontwikkelaar een stedenbouwkundig plan uit voor het manegeterrein. Dit plan laat zien waar en hoe er wordt gebouwd, inclusief parkeeroplossingen en inrichting van de openbare ruimte. De omgeving wordt hierbij betrokken.
Haalbaarheidsonderzoek
Onderzoeken worden uitgevoerd, bijvoorbeeld naar de invloed op nabijgelegen bedrijven en mogelijkheden voor tijdelijke wegen.
Omgevingsplan wijzigen
Als alles is goedgekeurd, wordt het omgevingsplan aangepast. Dit proces start naar verwachting eind 2025.
Vergunningen en bouw
De ontwikkelaar vraagt daarna de benodigde vergunningen aan, waarna de bouw kan starten in 2027.
Planning
- Onderzoeken naar geluid, verkeer en ecologie lopen
- Rond de zomer 2025: Ontwikkelkader wordt behandeld in het college
- 2025: Ontwikkelaar werkt verder aan het stedenbouwkundig plan met participatiemomenten
- Eind 2025: Start wijziging omgevingsplan
- 2027: Uitvoering bouwplan
Meer informatie
Op de projectpagina van SamenThuis(Verwijst naar een externe website) vindt u meer informatie over hun plannen voor het manegeterrein. Daar kunt u zich direct na de inloopavond ook inschrijven voor de nieuwsbrief.