
Onderzoek betaald parkeren
Categorieën
Bewoners van de Geiserlaan en de Prins Hendriklaan ervaren hoge parkeerdruk en veel zoekverkeer. Dit komt doordat mensen in de buurt parkeren zonder er een bestemming te hebben. Vooral in straten dicht bij het centrum en waar nog gratis parkeren mogelijk is, zien we dit probleem.
Waarom betaald parkeren?
Te veel auto's in de wijk zorgen voor volle straten, zoekverkeer, verkeerd geparkeerde auto’s en weinig ruimte voor bewoners en hun bezoekers. Met betaald parkeren willen we deze problemen oplossen. Het zorgt ervoor dat vooral bewoners hier parkeren en voorkomt dat mensen zonder bestemming hun auto gratis in de buurt zetten. Zo wordt het voor bewoners en hun bezoekers makkelijker om dichtbij huis te parkeren.
Adviespanels
In april 2024 zijn 2 adviespanels opgericht met buurtbewoners. Zij hebben meegedacht over de invoering van betaald parkeren. Het panel van de Geiserlaan heeft gekozen voor betaald parkeren. Het panel van de Prins Hendriklaan bereikte geen overeenstemming en liet het besluit over aan het college van burgemeester en wethouders. Hier vindt u de adviezen van de panels en de onderbouwing van de invoering van betaald parkeren voor de Prins Hendriklaan:
Het besluit
Op basis van de adviezen heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om per 1 februari 2025 betaald parkeren in te voeren in de onderstaande straten. Het collega heeft op 17 december 2024 besloten om de ingangsdatum te verplaatsen naar 1 april 2025.
- Geiserlaan en omgeving:
- Geiserlaan (vanaf nummer 77 in noordoostelijke richting),
- Bergweg (tussen Jacob van Lenneplaan en Dalweg),
- Berkenlaan (tussen Bergweg en Dalweg),
- Bothalaan,
- De la Reylaan,
- Kritzingerlaan,
- Minckelerslaan en
- Scheeperslaan.
- Prins Hendriklaan en omgeving:
- Prins Hendriklaan,
- Woudenbergseweg (tot de kruising met het Laantje zonder Eind),
- Pauw van Wieldrechtlaan,
- Wilhelminalaan,
- Wilhelminaparkflat,
- Parklaan,
- Boslaan,
- Boschlust,
- Stationslaan,
- Krullelaan,
- Huydecoperweg,
- Laan van Beek en Royen (tussen 2e Hogeweg en Laan van Beek en Royen nummer 44) en
- Laantje zonder Eind (tussen Laan van Beek en Royen en Woudenbergseweg).
Betaald parkeren geldt alleen voor openbare parkeerplaatsen. Bewoners en bedrijven gevestigd in deze straten kunnen een parkeervergunning aanvragen. Werknemers van bedrijven en instellingen kunnen een parkeervergunning aanvragen voor de parkeerterreinen tussen Slotlaan en Antonlaan..
Bij de verstrekking van vergunningen houden we rekening met eigen parkeergelegenheid. Heeft u bijvoorbeeld een oprit voor 1 auto? Dan kunt u alleen een vergunning aanvragen voor uw 2e auto. Dit kost € 200,- per jaar. Heeft u geen eigen parkeerplaats, dan kost een vergunning voor de 1e auto € 100,- per jaar en voor de 2e € 200,- per jaar. Parkeerders zonder vergunning kunnen een dagkaart kopen voor € 20,-. Er komt ook een regeling voor bezoekers. Hierover informeren we u later.
Voor de Prins Hendriklaan geldt een uurtarief van € 2,50 met een maximum van € 10,- per dag. Bezoekers van bedrijven en instellingen, zoals patiënten of klanten, kunnen zo dichtbij parkeren zonder een dagkaart van € 20,- te moeten kopen.
In de straten Lyceumlaan (tussen Slotlaan en Fransen van de Puttelaan), Professor Lorentzlaan, (tussen Woudenbergseweg en Fransen van de Puttelaan) Fransen van de Puttelaan en Aristoteleslaan (tussen Professor Lorentzlaan en Fransen van de Puttelaan) wordt nu geen betaald parkeren ingevoerd. Hier worden, waar nodig, parkeervakken gemarkeerd en parkeerverboden ingesteld.
Bezwaarperiode voorbij
U kon binnen 6 weken na publicatie bezwaar maken. Hier vindt u de officiële bekendmaking van de besluiten:
Planning
- 1 april 2025: invoering betaald parkeren
- juni/juli 2025: overleg met bewoners van Lyceumlaan, Professor Lorentzlaan, Fransen van de Puttelaan en Aristoteleslaan
- 2026: evaluatie van het effect van betaald parkeren
Deze planning kan nog wijzigen.
Veelgestelde vragen
Betaald parkeren betekent dat u van maandag tot en met zaterdag tussen 9.00 en 19.00 uur en vrijdag tot 21.00 uur alleen kunt parkeren tegen betaling of met een parkeervergunning. Buiten deze tijden is parkeren gratis. Bewoners van de straten waar betaald parkeren geldt, kunnen een parkeervergunning aanvragen. Heeft u voor uw 1e auto een eigen parkeerplaats, zoals een oprit of een parkeerplaats in een parkeergarage? Dan kunt u alleen een vergunning aanvragen voor uw 2e auto, die € 200,- per jaar kost. Heeft u geen eigen parkeerplek, dan kost een vergunning voor de 1e auto € 100,- per jaar en voor een eventuele 2e auto € 200,-. Voor bezoekers is er een bezoekersvergunning beschikbaar.
Nee, uw bezoek hoeft geen dagkaart van € 20,- te kopen. U kunt een bezoekersvergunning aanvragen, waarmee uw bezoek tegen een gereduceerd tarief kan parkeren. U kunt maximaal 100 uur parkeertijd per kwartaal kopen voor € 112,-. U kunt het kenteken van uw bezoek eenvoudig online aan- en afmelden(Verwijst naar een externe website) via de website op uw computer, laptop of mobiel. De betaling is per minuut en de daadwerkelijke parkeertijd wordt van uw saldo afgetrokken. U kunt ook meerdere bezoekers tegelijk aanmelden.
Uit signalen van de wijk en parkeertellingen blijkt dat de parkeerdruk in de buurt vooral komt door bezoekers van het centrum. Betaald parkeren zal deze bezoekers naar andere plekken sturen. Uit ervaring weten we dat bewoners daardoor makkelijker een parkeerplaats kunnen vinden. We verwachten dat de parkeerdruk door betaald parkeren zal afnemen.
Betaald parkeren garandeert niet dat u altijd een plek voor de deur hebt. De openbare ruimte is voor iedereen. Wel vergroot het aanzienlijk de kans om een parkeerplaats te vinden vergeleken met de huidige situatie.
Om het parkeerprobleem rond de Geiserhof en Prins Hendriklaan op te lossen, is het belangrijk om te sturen op wie, waar en wanneer parkeert. Betaald parkeren is het middel om dit te bereiken. In het centrum is het parkeren op dezelfde manier geregeld.
Parkeren gaat over het verdelen van de openbare ruimte op basis van de vraag. Het probleem is niet alleen dat er te weinig parkeerplaatsen zijn, maar vooral dat te veel mensen op dezelfde populaire plekken willen parkeren. Meer parkeerplaatsen aanleggen geeft vaak maar tijdelijk minder druk. Uit ervaring weten we dat nieuwe plekken snel worden ingenomen, vooral als ze dichtbij een gebied liggen waar al betaald parkeren geldt. Dit verplaatst het probleem alleen maar en biedt geen structurele oplossing. Daarom kiezen we voor betaald parkeren om beter te sturen op wie, waar en wanneer parkeert.