
Rotonde Woudenbergseweg-Jagersingel
Categorieën
Het kruispunt Woudenbergseweg (N224)-Jagersingel is toe aan onderhoud. De verkeerslichten zijn aan het einde van hun levensduur. Daarom kiezen we om het kruispunt met verkeerslichten te vervangen door een rotonde, zoals op andere delen van de Woudenbergseweg. Uit onderzoek blijkt dat een rotonde de veiligste en meest toekomstbestendige oplossing is voor dit kruispunt.
Werkzaamheden
- Het kruispunt wordt omgebouwd tot rotonde.
- Er komt een aparte rijbaan voor fietsers naast de rijbaan voor auto's.
- De verkeerslichten worden verwijderd.
- De fietspaden tussen de ingang van het Diakonessenhuis en de Prinses Irenelaan worden aangepakt.
- Het regenwater wordt waar mogelijk afgevoerd naar de groenstrook.
technische tekening nieuwe situatie (pdf, 6 MB)
Let op: het laden van deze technische tekening kan wat langer duren.
Kruispunt buiten de bebouwde kom
We streven naar de meest verkeersveilige inrichting van dit kruispunt. Verschillende onderzoeken tonen aan dat een rotonde waar fietsers geen voorrang hebben de veiligste keuze is.
Op bijna alle rotondes in Nederland hebben fietsers op een rotonde buiten de bebouwde kom geen voorrang. Dit maakt verkeerssituaties herkenbaar en veiliger. De mogelijkheid om het kruispunt binnen de bebouwde kom te laten vallen is ook onderzocht. Het kruispunt voldoet echter niet aan de eisen om dit te wijzigen.
Advies en aanpassingen
Er is extra advies gevraagd aan verkeersadviesbureau Goudappel. Zij raden aan het middeneiland groter te maken, zodat fietsers meer wachtruimte hebben. Met een middeneiland kunnen fietsers in etappes de weg oversteken. Dit advies wordt meegenomen.
Planning
De werkzaamheden starten naar verwachting in de tweede helft van 2025. Voorafgaand aan de start informeren we u over de omleidingen en verdere details.
Resultaten onderzoek
In november 2023 hebben we een informatieavond georganiseerd, waarbij veel reacties zijn ontvangen. Op basis van deze reacties hebben we een aanvullend, onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren. De belangrijkste conclusies van dit onderzoek zijn:
- Veiligheid: een rotonde zorgt voor een lagere snelheid van het verkeer, wat het risico op ernstige ongevallen verkleint.
- Betere doorstroming: zowel auto's als fietsers ervaren minder wachttijd bij een rotonde in vergelijking met de huidige verkeerslichten.
- Toekomstbestendig: de rotonde kan het verwachte verkeersaanbod tot 2040 goed aan.
Bekijk het onderzoeksrapport (pdf, 5 MB) en de reacties op de vragen (pdf, 484 KB) naar aanleiding van de informatieavond.