Wet goed verhuurderschap en ongewenst gedrag melden
In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven.
Ongewenst gedrag van verhuurders melden
Zoekt of huurt u een woning van een verhuurder? Dit zijn de 9 regels van goed verhuurderschap:
- de verhuurder onthoudt zich van iedere vorm van ongerechtvaardigd onderscheid (discriminatie)
- de verhuurder onthoudt zich van iedere vorm van intimidatie
- de verhuurder brengt geen waarborgsom in rekening die hoger is dan tweemaal de huurprijs. Hiervoor wordt een nieuw artikel opgenomen in Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek (artikel 261b).
- de verhuurder legt de huurovereenkomst schriftelijk vast
- de verhuurder verstrekt schriftelijk informatie aan de huurder over: de rechten en plichten van de huurder ten aanzien van het gehuurde, voor zover deze rechten en plichten niet in de huurovereenkomst zijn opgenomen
- als een waarborgsom in rekening wordt gebracht
- de hoogte van de waarborgsom
- de wijze waarop en de termijnen waarbinnen bij beëindiging van de huurovereenkomst de vordering van de huurder op de verhuurder ten aanzien van de waarborgsom wordt vastgesteld
- de contactgegevens van een contactpunt waar de huurder terechtkan bij zaken die het gehuurde betreffen
- de contactgegevens van het meldpunt van de gemeente waarin het gehuurde is gelegen
- als servicekosten in rekening worden gebracht, de betalingsverplichting van de huurder waarbij geldt dat jaarlijks een volledige kostenspecificatie aan de huurder dient te worden verstrekt
- een puntentelling volgens het Woningwaarderingsstelsel voor onzelfstandige woonruimte (WWS(O)) met de daarbij horende huurprijs
- als een waarborgsom in rekening wordt gebracht
- de verhuurder brengt geen andere servicekosten in rekening dan opgenomen in de artikelen 259 en 261 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek
- specifiek voor verhuurbemiddelaars geldt aanvullend dat zij geen dubbele bemiddelingskosten in rekening mogen brengen
- het WWS(O) wordt dwingend voor het laag- en middensegment. Het is dus verboden een gereguleerde woonruimte te verhuren met een huurprijs die hoger is dan het WWS(O) toestaat.
- het is verboden een huurverhoging toe te passen die het maximaal toegestane huurverhogingspercentage overschrijdt
Voor wie
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- u een huurwoning zoekt.
- u een woning huurt van een particuliere verhuurder, woningcorporatie of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- u een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Doorgeven bij melding
- uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Anoniem melden is ook mogelijk. Zorg dan dat u geen persoonlijke informatie doorgeeft.
- gegevens van de verhuurder of de verhuurbemiddelaar waarover u de melding maakt
- het adres, als het om een woning gaat die u huurt of wilt huren
- beschrijving van de situatie, eventueel met foto’s en bijlagen
Voor vragen over het meldpunt kunt u contact met ons opnemen.
U krijgt een bericht van uw melding. Een medewerker bespreekt met u hoe situatie aangepakt kan worden. Hoe lang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Het kan zijn dat het huurteam uw melding oppakt. U krijgt dan bericht van ons. Als uw melding anoniem is, dan kunnen wij u niet informeren over de voortgang.
Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kunnen wij de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of wij geven de verhuurder een boete.
Wij kunnen niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moeten wij een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakken wij altijd op. Als de situatie niet heel dringend is, controleren wij de melding later.
Verhuur aan een buitenlandse werknemer
Verhuurt u aan een buitenlandse werknemer? Dan moet u ook:
- de huurovereenkomst los van de werkovereenkomst vastleggen
- huurders schriftelijk informeren in een taal die zij begrijpen
Huurcontracten
De wet geldt voor alle huurcontracten. Als uw oude contracten niet aan de nieuwe regels voldoen, moet u ze vernieuwen. Er is een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Zoals de schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet verstrekken. En het scheiden van het huurcontract en het arbeidscontract. Bekijk voor meer informatie artikel 23 op overheid.nl(Verwijst naar een externe website).
Waarschuwing of boete
Houdt u zich als verhuurder niet aan de regels? Dan kunnen wij u een waarschuwing geven of een boete tot € 22.500,-. Gaat u vaker in de fout dan kan de boete stijgen tot € 90.000,-. Als dat niet werkt, kunnen wij het beheer van de woning overnemen. Dat betekent dat u zelf de woning niet meer mag verhuren.
Volgens de wet moeten wij de namen van deze verhuurders bekendmaken. Zo kunnen huurders en woningzoekenden zien of een verhuurder zich aan de wet houdt.
Bekijk onze algemene privacyverklaring.
Wij verwerken persoonsgegevens van melders en verhuurders voor het controleren van de algemene regels uit de Wet goed verhuurderschap.
Bewaren gegevens
- Wij bewaren persoonsgegevens van melders en verhuurders niet langer dan 5 jaar. Gegevens van een afgewezen, buiten behandeling gesteld of afgebroken verzoek bewaren wij 1 jaar.
- Persoonsgegevens van een overtreder die op deze website komt te staan, bewaren wij niet langer dan 4 jaar. Dit is volgens het Besluit goed verhuurderschap.
Delen van gegevens
Soms worden persoonsgegevens gedeeld met andere organisaties of personen (derden). In dit geval kunnen persoonsgegevens gedeeld worden met bijvoorbeeld de Huurcommissie, Stichting Artikel 1 Anti-discriminatie, het Huurteam en veiligheidsorganisaties zoals de politie. Wij delen de persoonsgegevens alleen met derden als u daarvoor toestemming geeft. Wij maken extra afspraken over de beveiliging van uw persoonsgegevens.