Vrijwilligerswerk
Vrijwilligerswerk biedt u de kans om iets te betekenen voor de maatschappij. Hieronder leest u hoe u zich kunt inzetten als vrijwilliger en wat de mogelijkheden zijn voor een onkostenvergoeding en verzekering.
- Vrijwilligerswerk betekent dat u werk verricht zonder betaling.
- Ontvangt u een uitkering? Dan mag uw vrijwilligerswerk geen concurrentie vormen voor betaalde functies. Afhankelijk van uw uitkeringsinstantie moet uw vrijwilligerswerk daarom worden goedgekeurd.
- Vrijwilligers mogen geen functies van betaalde krachten verdringen.
Bent u op zoek naar vrijwilligerswerk? Neem dan een kijkje op de vacaturebank www.vrijwilligerscentralezeist.nl(Verwijst naar een externe website)
Onkostenvergoeding
Vrijwilligers en organisaties kunnen een vergoeding aanvragen voor gemaakte kosten. Deze vergoeding is bedoeld voor uitgaven die u maakt om uw vrijwilligerswerk goed te kunnen uitvoeren.
Wie kan een vergoeding aanvragen?
- Vrijwilligers die actief zijn in Zeist.
- Organisaties in Zeist die hoofdzakelijk met vrijwilligers werken.
De onkostenvergoeding is bedoeld voor éénmalige uitgaven zoals een cursus of opleiding en niet voor terugkerende kosten (zoals een abonnement op software). Kun je de kosten alleen betalen als je de onkostenvergoeding krijgt? Vraag dan ruim van tevoren aan, zodat je zeker weet dat de vergoeding verleend wordt.
Voorwaarden onkostenvergoeding
- Per vrijwilligersorganisatie kunnen per jaar óf maximaal 3 vrijwilligers óf de organisatie zelf éénmaal beroep doen op deze regeling.
- Vrijwilligers kunnen eens per 2 jaar een vergoeding ontvangen.
- De onkosten zijn éénmalig. Bijvoorbeeld voor een cursus of opleiding.
- De vergoeding kan vooraf of achteraf worden aangevraagd. Als de vergoeding vooraf wordt aangevraagd, moeten de kosten binnen 6 maanden na de goedkeuring gemaakt worden. Daarna vervalt het recht op vergoeding.
- Kosten voor woon-werkverkeer komen niet in aanmerking.
- Per jaar is er een totaalbedrag te verdelen. Als het jaarbudget al is bereikt wordt de aanvraag niet goedgekeurd. Er kan in het nieuwe kalenderjaar opnieuw worden aangevraagd, maar de kosten moeten wél datzelfde kalenderjaar worden gemaakt.
- De onkosten vallen niet onder de vrijwilligersverzekering.
Aanvragen
- Vul het online aanvraagformulier in.
- Voeg bij vooraf aanvragen een offerte toe. Voeg bij achteraf aanvragen OF een offerte OF factuur, OF een bankafschrift toe.
- Bij een aanvraag door een vrijwilliger ondertekenen ook 3 bestuursleden van de vrijwilligersorganisatie. Bij aanvragen door een organisatie ondertekenen 3 bestuursleden.
Verantwoording
De onkostenvergoeding kan vooraf of achteraf worden aangevraagd. De vergoeding moet na aanvraag en goedkeuring worden verantwoord. Dit gebeurt nadat de kosten zijn gemaakt.
Deze verantwoording bestaat uit een factuur of bankafschrift (een betaalbewijs). Na ontvangst van deze verantwoording stellen we de vergoeding vast. Vraag je de vergoeding achteraf aan? Dan is het handig om de factuur of het bankafschrift met de aanvraag mee te sturen. Dan kan de subsidie meteen worden vastgesteld.
Verzekering
De gemeente Zeist heeft een verzekering om vrijwilligerswerk zo goed mogelijk te dekken. Deze verzekeringen bieden onder andere dekking voor aansprakelijkheid, persoonlijke eigendommen, bestuurdersaansprakelijkheid en rechtsbijstand.
Belangrijk om te weten:
- De verzekering geldt voor alle vrijwilligers die voor Zeister organisaties werken, ongeacht leeftijd, aantal uren of soort activiteit.
- Dit is een extra dekking, wat betekent dat uw eigen verzekering voorrang heeft. Bij schade kijkt u dus eerst of uw eigen verzekering dit dekt.
- U hoeft zich niet te registreren. Als u vrijwilligerswerk uitvoert valt u automatisch onder deze verzekering.
Schade… en dan?
Is er schade ontstaan tijdens vrijwilligerswerk? Vul als vrijwilliger of als organisatie het schadeformulier(Verwijst naar een externe website) in en stuur het digitaal naar de gemeente via ons contactformulier. Na controle stuurt de gemeente het formulier door naar de verzekeringsmaatschappij (Centraal Beheer). Centraal Beheer neemt zelf contact op met de vrijwilliger of organisatie alles af te handelen en de gemeente krijgt hiervan automatisch bericht.
Voor actuele voorwaarden kunt u terecht op de website van Centraal Beheer(Verwijst naar een externe website).