Vrijwilligerswerk
Als u tijd over heeft en u wilt zich maatschappelijk nuttig maken, dan kunt u vrijwilligerswerk gaan doen.
Voorwaarden
- U verricht vrijwilligerswerk als u werk doet waarvoor u geen betaling ontvangt.
- Krijgt u een uitkering? Vrijwilligerswerk mag dan niet concurrerend zijn met normale werkzaamheden. Daarom moet de gemeente of een andere uitkeringsinstantie (afhankelijk van wie u de uitkering krijgt) uw vrijwilligerswerk goedkeuren.
- Als vrijwilliger mag u iemands werk in loondienst niet verdringen.
Kijk voor de laatste versies van de voorwaarden voor vrijwilligerswerk op de website van Centraal Beheer.
Onkostenvergoeding
De onkostenvergoeding vrijwilligerswerk is bedoeld om onkosten van vrijwilligers (gedeeltelijk) te vergoeden. Onkosten zijn de kosten die vrijwilligers maken om hun vrijwilligerswerk (beter) te kunnen doen. Reiskosten voor woon-werkverkeer zijn geen onkosten.
Verzekering
De gemeente heeft 2 verzekeringspakketten voor vrijwilligerswerk afgesloten, die de risico’s van vrijwilligerswerk zo goed mogelijk afdekken.
BasisPolis
- Ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor Vrijwilligers
- Aansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers
PlusPolis
- Aansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen
- Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor Vrijwilligers
- Verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor Rechtspersonen
- Rechtsbijstandverzekering voor Vrijwilligers
Deze verzekeringspakketten bieden een zeer ruime dekking. Let wel: het gaat om een secundaire dekking, dus eigen verzekering gaat voor. Een bijkomend voordeel is dat er geen administratie of registratie van de vrijwilligers nodig is.
Iedere vrijwilliger die voor een Zeister organisatie werkzaamheden verricht ten behoeve van anderen of de samenleving waarbij een maatschappelijk belang wordt gediend, is verzekerd:
- ongeacht leeftijd
- ook bij eenmalige activiteiten
- geen minimum aantal uren
- ongeacht de activiteit (dus ook bij bijvoorbeeld kerkelijk werk en buurtactiviteiten)
Schade… en dan?
De vrijwilliger of rechtspersoon downloadt het schade aangifteformulier en vult deze in.
Daarna kan de claim digitaal naar de gemeente (accountmanager team Maatschappelijke Zaken of via ons contactformulier) worden doorgestuurd. De accountmanager zendt de claim na controle digitaal door naar Centraal Beheer. De schade wordt rechtstreeks door Centraal Beheer met de benadeelde afgewikkeld en de gemeente krijgt bericht hoe de claim is afgehandeld.