Woo-verzoek

De Wet open overheid (Woo)(Verwijst naar een externe website) geldt sinds 1 mei 2022. Met de Woo wil de overheid openheid en inzicht geven aan burgers over haar werkwijze. Alle informatie die de overheid heeft is in principe openbaar.

Verschil informatieverzoek en Woo-verzoek

Het verschil tussen een 'gewoon' informatieverzoek en een Woo-verzoek is het doel van het verzoek. Een Woo-verzoek is lang niet altijd nodig en veel informatie kunt u al bekijken.

Informatieverzoek

Bij een informatieverzoek gaat het om het opvragen van:

  • gegevens of documenten voor eigen gebruik, zoals feitelijke informatie (hoeveel, hoe vaak, waarom, wanneer).
  • documenten of gegevens nodig voor een bezwaar of klacht.

Heeft u een vraag of wilt u informatie? Neem dan contact met ons op

Voor het indienen van een bezwaar of klacht zijn er speciale procedures. Lees meer over:

Woo-verzoek

U kunt een Woo-verzoek doen om bepaalde informatie bij ons op te vragen. Zo'n verzoek heeft 3 kenmerken.

  1. Het gaat altijd over een bestuurlijk onderwerp. Dat betekent een onderwerp waarvoor de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of gemeentelijke ambtenaren verantwoordelijk zijn.
  2. Het verzoek moet ook gaan om informatie, documenten en gegevens die wij in ons bezit hebben.
  3. Het verzoek gaat ook altijd over informatie die wij nog niet eerder openbaar hebben gemaakt.

U hoeft niet uit te leggen waarom u informatie vraagt, maar de reden helpt ons wel met uitzoeken.

Een overzicht van veel gevraagde informatie die al openbaar is èn waarvoor de Woo niet geldt:

Belasting - aanslagen en heffingen

Op de website van de Belastingsamenwerking Gemeenten en Hoogheemraadschap Utrecht (BghU)(Verwijst naar een externe website) kunt u terecht voor informatie over onder andere:

  • WOZ-waarde van uw pand
  • onroerendezaakbelasting (OZB)
  • afvalstoffenheffing
  • rioolheffing
  • zuiveringsheffing
  • parkeerbelasting
  • hondenbelasting

Bestemmingsplannen

In een bestemmingsplan staan regels voor bijvoorbeeld:

  • woningbouw
  • verkeer
  • activiteiten die mogen plaatsvinden
  • groen

Het plan regelt waar en wat gebouwd of aangelegd mag worden, welk gebruik is toegestaan en wat de toekomstige ontwikkeling is.

Bestemmingsplannen in procedure

Vastgestelde bestemmingsplannen(Verwijst naar een externe website)

College burgemeester en wethouders - besluiten

Wekelijks maken wij de besluiten bekend van het college van burgemeester en wethouders.

Bekijk de besluitenlijsten

Gemeentearchief

Iedereen die iets wil weten over de geschiedenis van Zeist, de eigen familie, een woonhuis of een buurt, kan bij het gemeentearchief informatie krijgen uit verschillende informatiebronnen.

U kunt contact opnemen met het gemeentearchief, maar ook het archief bezoeken en stukken inzien.

Meer informatie over het gemeentearchief

Gemeentelijke regels en beleid

Onze lokale wet- en regelgeving (zoals verordeningen, beleid en beleidsregels) publiceren wij op de overheidswebsiteofficielebekendmakingen.nl(Verwijst naar een externe website).

Gemeenteraad - besluiten en dossierstukken

De besluiten van de gemeenteraad van Zeist, de raadsvoorstellen, dossierstukken en andere raadsinformatie vindt u op de website van de Zeister gemeenteraad(Verwijst naar een externe website).

Kadaster

Het Kadaster is een wettelijke bewaarplaats voor informatie over vastgoed en eigendommen. U kunt via de website van het Kadaster(Verwijst naar een externe website) informatie opvragen over panden in onze gemeente. Bijvoorbeeld:

  • WOZ-waarde
  • perceelgrenzen
  • woningwaarde
  • uittreksels en akten
  • eigendomsgegevens

Kamer van Koophandel

Via de website van de Kamer van Koophandel (KVK)(Verwijst naar een externe website) kunt u informatie opvragen uit het handelsregister over bedrijven in onze gemeente. Bijvoorbeeld:

  • financiële informatie
  • rechtsvorm en bevoegde bestuurders
  • aktes, statuten en algemene voorwaarden

Persoonsgegevens

Staat u bij ons ingeschreven? Dan kunt u uw persoonsgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) gratis inzien.

Meer informatie over inzage en aanpassing persoonsgegevens.

Vergunningen

Alle aangevraagde, verleende en geweigerde vergunningen publiceren wij op de overheidswebsite overheid.nl(Verwijst naar een externe website).

Onderwerp Zaaknummer Datum ontvangst Status
Plaatsen van Kjoeks in Soesterberg 181567 5 april 2023 In behandeling
Parkeren Vogelwijk 307300 20 april 2023 Afgehandeld (29 juli 2024)
Beheer en exploitatie sportaccommodatie SRO Zeist 302065 9 februari 2024 Afgehandeld (6 mei 2024)
Ontheffingen en sluitingstijden 304316 21 februari 2024 In behandeling
Uitbreidingslannen KNVB campus 323172 18 maart 2024 Afgehandeld (7 augustus 2024)
Ontsluiting achterzijde Koppelweg 327922 22 maart 2024 Ingetrokken (25 september 2024)
The Passion 329938 25 maart 2024 Afgehandeld (22 mei 2024)
Zwitserse kade 353889 25 maart 2024 Afgehandeld (23 september 2024)
Reclame exploitatie 349933 12 april 2024 Onbekend
VNG pluspakket 361946 25 april 2024 Afgehandeld
Belastingheffing door bestuursorganen 382702 17 mei 2024 Afgehandeld (20 augustus 2024)
Letselschadevergoeding 387327 21 mei 2024 Afgehandeld
(Handhaving) wegafsluitingen Dwarsweg 386697 22 mei 2024 Afgehandeld (10 juli 2024)
Geschiedenis van gebiedsvisie 386924 22 mei 2024 Afgehandeld
Nieuwbouwproject Baarnseweg 50 433919 28 juni 2024 Afgehandeld (22 oktotber 2024)
Wolf in de gemeente Zeist 463618 2 augustus 2024 In behandeling
Consessieovereenkomst AO-reclamedisplays 463981 3 augustus 2024 Afgehandeld (7 november 2024)
Kosten parkeergarage Jumbo 492296 29 augustus 2024 Afgehandeld
Constructieve veiligheid gebouwen 513985 13 september 2024 Ingetrokken
Bouwdossier Johannes Wierlaan 521536 23 september 2024 Afgehandeld (14 oktober 2024) als informatieverzoek
Montaubanstraat 549860 14 oktober 2024 Afgehandeld (8 november 2024) als informatieverzoek
Huisvestingsverordeningen 550376 15 oktober 2024 In behandeling
Bouwdossier Dolderseweg 123a 540769 8 oktober 2024 In behandeling
Project Nieuwe verbindingen 570691 1 november 2024 In behandeling
Exploitatievergunningen Kerklaan 8 - 9 oktober 2024 Afgehandeld
Inloggen met DigiD WOO-verzoek indienen (Verwijst naar een externe website)

Afhandeling Woo-verzoek

Na ontvangst van uw Woo-verzoek onderzoeken we of de informatie er is en of we die openbaar kunnen maken.

Uitzonderingen

Iedereen kan een Woo-verzoek doen, maar wij hoeven niet altijd alle informatie openbaar te maken. In de wet staan de uitzonderingen. Bijvoorbeeld als personen of bedrijven vertrouwelijke informatie aan ons hebben gegeven. Die informatie maken we dan onleesbaar (weggelakt of zwart gemaakt) in het document. Of u krijgt geen inzage in dat document. Documenten die u niet mag inzien, zijn bijvoorbeeld:

  • documenten die over de staatsveiligheid gaan;
  • documenten met daarin vertrouwelijke gegevens van bedrijven;
  • documenten met daarin informatie over het privéleven van anderen.

Procedure

Na ontvangst van uw Woo-verzoek krijgt u van ons een ontvangstbevestiging, per brief of per e-mail.

Wij nemen binnen 4 weken een besluit op uw verzoek. Als wij meer tijd nodig hebben, dan kunnen we de beslistermijn met 2 weken verlengen. In dat geval krijgt u daarover binnen de eerste beslistermijn bericht.

Bent u het niet eens met ons besluit op uw Woo-verzoek? Dan kunt u bezwaar maken.

Meer informatie of hulp

Wilt u weten wat voor soort informatie de gemeente Zeist heeft? Heeft u vragen over het doen van een Woo-verzoek? Of heeft u hulp nodig hierbij? Neem dan contact met ons op.