Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u online of persoonlijk in het gemeentehuis aan. Bij een ID-kaart voor een kind moet het kind ook aanwezig zijn (bij aanvragen en bij ophalen). De nieuwe ID-kaart ligt na 6 werkdagen voor u klaar. De ID-kaart haalt u zelf op.

Uw ID-kaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. 

Voorwaarden

De aanvrager:

  • heeft de Nederlandse nationaliteit
  • staat ingeschreven in de gemeente Zeist
  • is bij de aanvraag en het ophalen van het document aanwezig

Meenemen

  • alle huidige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nu heeft
  • 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen (de pasfoto mag maximaal 6 maanden oud zijn). Wij adviseren u om uw pasfoto's door een vakfotograaf te laten maken. In het gemeentehuis staat geen pasfotocabine.
  • alle buitenlandse reisdocumenten, als u naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit heeft
  • bankpas of contant geld (als u nog niet per iDEAL heeft betaald)

Jonger dan 12 jaar?

Neem dan ook mee:

  • geldig rijbewijs, identiteitskaart of paspoort van de gezaghouder(s) of kopie met de handtekening en de datum vermeld
  • ingevulde en ondertekende toestemmingsverklaring (pdf, 151 KB)  van beide ouders voor elk kind (gebruik per kind een apart formulier en kruis slechts 1 document aan)

De toestemmingsverklaring en het kopie identiteitsbewijs moeten zijn voorzien van een originele, met pen gezette handtekening.

Online aanvragen

U kunt de aanvraag van uw identiteitskaart online starten:

  1. vul uw gegevens in (waaronder uw lengte in centimeters)
  2. betaal met iDEAL
  3. maak een afspraak voor het plaatsen van een handtekening en het inleveren van een pasfoto
  4. na 6 werkdagen kunt u het document ophalen

De persoon die inlogt met DigiD is ook de aanvrager.

Let op, bent u uw identiteitskaart kwijt? Dan moet u eerst de vermissing doorgeven voor u een nieuw document kunt aanvragen.

Controleer hier of u uw identiteitskaart online (met DigiD) kunt aanvragen:

Kan ik aanvraag ID-kaart online starten? Inloggen met DigiD Online ID-kaart aanvragen

Persoonlijk aanvragen bij het gemeentehuis

Wilt u liever de volledige aanvraag op het gemeentehuis doen? Dat kan ook. Maak dan hier uw afspraak:

Afspraak maken 12 jaar en ouder Afspraak maken tot 12 jaar

Voor een gestolen of verloren identiteitskaart lees de informatie hieronder en maak daar uw afspraak.

Afhalen

U kunt uw nieuwe identiteitskaart na 6 werkdagen ophalen bij de afhaalbalie. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Bij een identiteitskaart voor een kind moet hij of zij ook bij het afhalen aanwezig zijn. U kunt de identiteitskaart tot 3 maanden na aanvraag afhalen.

Openingstijden voor afhalen

  • maandag, woensdag en donderdag van 8.30 tot 16.50 uur
  • dinsdag van 11.30 tot 19.50 uur
  • vrijdagochtend van 8.30 tot 12.30 uur

Kosten en geldigheid

Type identiteitskaart Kosten 2023 Geldigheid
Voor personen van 18 jaar en ouder € 70,30 10 jaar
Voor personen tot en met 17 jaar € 37,95 5 jaar
Extra administratiekosten spoedaanvraag € 52,95 -

U betaalt deze kosten bij de aanvraag, niet bij het afhalen. U kunt in de publiekshal (bij voorkeur) met pin of contant betalen.

Reizen met kinderen

Reist u alleen met uw kind onder de 18 jaar? Dan moet u kunnen bewijzen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan dat worden opgemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering.

Gebruik het formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland.

U meldt een gestolen of vermist reisdocument (online) bij de gemeente.

Uw vermiste reisdocument wordt de volgende werkdag ongeldig verklaard en internationaal als vermist/gestolen aangemeld. Ook wanneer u het terugvindt, is het reisdocument niet meer geldig. U moet het ongeldige reisdocument inleveren bij de gemeente.

Let op: Bent u al uw identiteitspapieren kwijt? Bel dan telefoonnummer 14 030 tussen 9.00 en 13.00 uur voor het maken van een afspraak.

Inloggen met DigiD Melding vermissing reisdocument

Geen DigiD?

Hebt u nog geen DigiD? Doe dan in het gemeentehuis melding van vermissing en vraag direct een nieuw reisdocument aan.

Afspraak maken na verlies/diefstal paspoort

Na uw melding kunt u (na vaststelling van uw identiteit) direct een nieuw document aanvragen. De normale levertijd van 5 werkdagen kan niet gegarandeerd worden.

Afspraak maken na vermissing

Verlies of diefstal in buitenland

Doe direct aangifte bij de politie ter plaatse en vraag om een bewijs daarvan. Vraag een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens.

Heeft u een reisdocument snel nodig? Dan kunt u dit met spoed aanvragen. Als u het reisdocument voor 13.30 uur aanvraagt, dan kunt u het uiterlijk na 2 werkdagen ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag. Heeft u uw oude reisdocument niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart, vanwege de identificatieplicht.

Officieel is de identiteitskaart geen reisdocument meer. U kunt er wel mee reizen, omdat andere landen de Nederlandse identiteitskaart door internationale afspraken of eigen regelgeving accepteren.