Identiteitskaart
Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk en op afspraak aan. Bij een ID-kaart voor een kind moet het kind ook aanwezig zijn (bij aanvragen en bij ophalen). De nieuwe ID-kaart ligt na 6 werkdagen voor u klaar. De ID-kaart haalt u zelf op.
Uw ID-kaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren.
Paspoortpiek - vraag op tijd aan
Verloopt uw paspoort binnenkort? Maak dan op tijd een afspraak om een nieuw paspoort aan te vragen. Door de paspoortpiek duurt het langer voordat u terecht kunt voor een afspraak. Verloopt uw document over 2 maanden? Maak dan 2 weken voor die datum een afspraak. Die afspraak kunt u nu al maken.
Voorwaarden
De aanvrager:
- heeft de Nederlandse nationaliteit
- staat ingeschreven in de gemeente Zeist
- is bij de aanvraag en het ophalen van het document aanwezig
Meenemen voor alle aanvragen
- alle huidige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nu heeft
- 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen (de pasfoto mag maximaal 6 maanden oud zijn). Wij adviseren u om uw pasfoto's door een vakfotograaf te laten maken. In het gemeentehuis staat geen pasfotocabine.
- alle buitenlandse reisdocumenten, als u naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit heeft
- bankpas of contant geld
Aanvraag voor een kind
Kinderen (ook een baby) moeten zelf aanwezig zijn bij de aanvraag en het ophalen van hun identiteitskaart. Voor een identiteitskaart is er toestemming nodig van beide ouders of gezaghouders van kinderen tot 12 jaar. U kunt dit online doen. Dan hoeft u aan de balie geen toestemmingsformulier en geldig identiteitsbewijs te laten zien.
Heeft u geen DigiD? Of geeft u liever schriftelijk toestemming? Dat kan ook. Neem dan de volgende documenten mee naar de afspraak:
- geldig rijbewijs, identiteitskaart of paspoort van de gezaghouder(s) of kopie met de handtekening en de datum vermeld
- ingevulde en ondertekende toestemmingsverklaring (pdf, 151 KB) van beide ouders voor elk kind (gebruik per kind een apart formulier en kruis slechts 1 document aan). De toestemmingsverklaring en het kopie identiteitsbewijs moeten zijn voorzien van een originele, met pen gezette handtekening.
Persoonlijk aanvragen
Maak hier uw afspraak:
Voor een gestolen of verloren identiteitskaart lees de informatie hieronder en maak daar uw afspraak.
Afhalen
U kunt uw nieuwe identiteitskaart na 6 werkdagen ophalen bij de afhaalbalie. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. Bij een identiteitskaart voor een kind moet hij of zij ook bij het afhalen aanwezig zijn. U kunt de identiteitskaart tot 3 maanden na aanvraag afhalen.
Openingstijden voor afhalen
- maandag, woensdag en donderdag van 8.30 tot 16.50 uur
- dinsdag van 11.30 tot 19.50 uur
- vrijdagochtend van 8.30 tot 12.30 uur
Kosten en geldigheid
Type identiteitskaart | Kosten 2024 | Geldigheid |
---|---|---|
Voor personen van 18 jaar en ouder | € 75,80 | 10 jaar |
Voor personen tot en met 17 jaar | € 40,90 | 5 jaar |
Extra administratiekosten spoedaanvraag | € 57,05 | - |
U betaalt deze kosten bij de aanvraag, niet bij het afhalen. U kunt in de publiekshal (bij voorkeur) met pin of contant betalen.
Reizen met kinderen
Reist u alleen met uw kind onder de 18 jaar? Dan moet u kunnen bewijzen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan dat worden opgemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering.
Gebruik het formulier toestemming reizen met minderjarige naar het buitenland.
U meldt een gestolen of vermist reisdocument (online) bij de gemeente.
Uw vermiste reisdocument wordt de volgende werkdag ongeldig verklaard en internationaal als vermist/gestolen aangemeld. Ook wanneer u het terugvindt, is het reisdocument niet meer geldig. U moet het ongeldige reisdocument inleveren bij de gemeente.
Let op: Bent u al uw identiteitspapieren kwijt? Bel dan telefoonnummer 14 030 tussen 9.00 en 13.00 uur voor het maken van een afspraak.
Geen DigiD?
Hebt u nog geen DigiD? Doe dan in het gemeentehuis melding van vermissing en vraag direct een nieuw reisdocument aan.
Afspraak maken na verlies/diefstal paspoort
Na uw melding kunt u (na vaststelling van uw identiteit) direct een nieuw document aanvragen. De normale levertijd van 5 werkdagen kan niet gegarandeerd worden.
Verlies of diefstal in buitenland
Doe direct aangifte bij de politie ter plaatse en vraag om een bewijs daarvan. Vraag een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.
Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens.
Heeft u snel een reisdocument nodig? Dan kunt u dit met spoed aanvragen. U maakt eerst een afspraak. Tijdens deze afspraak geeft u aan dat het om een spoedaanvraag gaat. Is uw afspraak voor 13.30 uur, dan kunt u het reisdocument uiterlijk na 2 werkdagen ophalen. Voor een spoedaanvraag betaalt u extra kosten. Heeft u uw oude reisdocument niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.
Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een noodpaspoort.
Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart, vanwege de identificatieplicht.
Officieel is de identiteitskaart geen reisdocument meer. U kunt er wel mee reizen, omdat andere landen de Nederlandse identiteitskaart door internationale afspraken of eigen regelgeving accepteren.