Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u online of persoonlijk aan. Bij een ID-kaart voor een kind moet hij of zij ook aanwezig zijn. De nieuwe ID-kaart ligt na 6 werkdagen voor u klaar. Deze haalt u zelf op.

Uw identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen, ontvangt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u die inlogfunctie activeren. 

Voorwaarden

De aanvrager:

  • heeft de Nederlandse nationaliteit
  • staat ingeschreven in de gemeente Zeist
  • is bij de aanvraag en het ophalen van het document aanwezig

Meenemen

  • alle huidige en verlopen paspoorten en identiteitskaarten die u nu hebt
  • 1 pasfoto in kleur die voldoet aan de pasfoto-eisen (de pasfoto mag maximaal 6 maanden oud zijn)
  • alle buitenlandse reisdocumenten, als u naast de Nederlandse nationaliteit nog een andere nationaliteit heeft
  • bankpas of contant geld (als u nog niet per iDEAL heeft betaald)

Jonger dan 12 jaar? Neem dan ook mee:

  • ingevulde en ondertekende toestemmingsverklaring (pdf, 84 KB)  van beide ouders voor elk kind (gebruik per kind een apart formulier en kruis slechts 1 document aan)
  • geldig rijbewijs, identiteitskaart of paspoort van de gezaghouder(s) of kopie met de handtekening en de datum vermeld

Let op: Wij adviseren u om uw pasfoto's door een vakfotograaf te laten maken. In het gemeentehuis staat geen pasfotocabine.

Online aanvragen

De aanvraag van uw identiteitskaart kunt u online starten. U vult een aantal gegevens in (waaronder uw lengte in centimeters) en u kunt alvast betalen met iDEAL. Na uw online aanvraag maakt u een afspraak op het gemeentehuis voor controle van uw gegevens, uw handtekening en inleveren pasfoto. Na deze afspraak is het document met 6 werkdagen klaar.

De persoon die inlogt met DigiD is ook de aanvrager.

Let op, bent u uw identiteitskaart kwijt? Dan moet u eerst de vermissing doorgeven voor u een nieuw document kunt aanvragen.

Controleer of u uw identiteitskaart online kunt aanvragen:

Kan ik aanvraag ID-kaart online starten? Inloggen met DigiD Online ID-kaart aanvragen

Persoonlijk aanvragen bij het gemeentehuis

Wilt u liever de volledige aanvraag op het gemeentehuis doen? Dat kan ook. Maak dan hier uw afspraak:

Afspraak maken 12 jaar en ouder Afspraak maken tot 12 jaar

Voor een gestolen of verloren identiteitskaart lees de informatie hieronder en maak daar uw afspraak.

Brexit

Sinds 1 oktober 2021 kunt u niet meer met een identiteitskaart naar het Verenigd Koninkrijk reizen, maar heeft u een geldig paspoort nodig. Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid.

Kosten en geldigheid

Type identiteitskaart Kosten 2022 Geldigheid
Voor personen van 18 jaar en ouder € 68,50 10 jaar
Voor personen tot en met 17 jaar € 36,95 5 jaar
Extra administratiekosten spoedaanvraag € 51,60 -

U betaalt deze kosten bij de aanvraag, niet bij het afhalen. U kunt in de publiekshal (bij voorkeur) met pin of contant betalen.

U meldt een gestolen of vermist reisdocument (online) bij de gemeente.

Uw vermiste reisdocument wordt de volgende werkdag ongeldig verklaard en internationaal als vermist/gestolen aangemeld. Ook wanneer u het terugvindt, is het reisdocument niet meer geldig. U moet het ongeldige reisdocument inleveren bij de gemeente.

Let op: Bent u al uw identiteitspapieren kwijt? Bel dan telefoonnummer 14 030 tussen 8.30 en 17.00 uur voor het maken van een afspraak.

Inloggen met DigiD Melding vermissing reisdocument

Meer informatie over DigiD.

Vindt u DigiD ingewikkeld? Bekijk dan deze uitleg over DigiD.

Geen DigiD?

Hebt u nog geen DigiD? Doe dan in het gemeentehuis melding van vermissing en vraag direct een nieuw reisdocument aan.

Afspraak maken na verlies/diefstal paspoort

Na uw melding kunt u (na vaststelling van uw identiteit) direct een nieuw document aanvragen. De normale levertijd van 5 werkdagen kan niet gegarandeerd worden.

Afspraak maken na vermissing

Verlies of diefstal in buitenland

Doe direct aangifte bij de politie ter plaatse en vraag om een bewijs daarvan. Vraag een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Reist u alleen met uw kind onder de 18 jaar? Dan moet u kunnen bewijzen dat u toestemming heeft van de ouder met gezag. Reist u zonder deze toestemming? Dan kan dat worden opgemerkt als onttrekking aan het ouderlijk gezag en internationale kinderontvoering.

Gebruik dit formulier om te bewijzen dat u toestemming heeft om met het kind naar het buitenland te reizen.

Lees meer over reizen met kinderen op de website van het ministerie van Defensie.

Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Lees meer over identiteitsfraude en de kopie-ID appop de website van de Rijksoverheid.

Heeft u een reisdocument snel nodig? Dan kunt u dit met spoed aanvragen. Als u het reisdocument voor 13.30 uur aanvraagt, dan kunt u het uiterlijk na 2 werkdagen ophalen. Voor een spoedaanvraag geldt een toeslag. Heeft u uw oude reisdocument niet meer, dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk.

Vertrekt u vandaag al? Ga dan naar de Marechaussee voor een nooddocument.

Iedereen vanaf 14 jaar moet in het bezit zijn van een Nederlands identiteitsbewijs, bijvoorbeeld een identiteitskaart, vanwege de identificatieplicht.

Officieel is de identiteitskaart geen reisdocument meer. U kunt er wel mee reizen, omdat andere landen de Nederlandse identiteitskaart door internationale afspraken of eigen regelgeving accepteren.