Melding openbare ruimte en overlast
Soms is er een probleem met uw woonomgeving, want er is iets vies, kapot, beschadigd of gevaarlijk. Denk bijvoorbeeld aan:
- lantaarnpaal geeft geen licht;
- straatkolk loopt over bij regen;
- rioolverstopping;
- stoeptegels liggen scheef;
- wegdek beschadigd;
- afval op straat;
- gevaarlijke gemeenteboom.
Een melding of klacht over uw woonomgeving kunt u aan ons doorgeven via het onderstaande online formulier. Een melding doorgeven kan ook telefonisch via telefoonnummer 14 030.
Problemen met het legen van kliko's en overlast van ratten kunt u niet melden met dit formulier. Neem hiervoor contact op met de Reinigingsdienst Midden-Nederland (RMN) of bel ze via telefoonnummer 0900 603 92 22. Met de RMN kunt u ook een afspraak maken om uw grof afval te laten ophalen.
Overlast veroorzaakt vaak ergernis. Hieronder leest u hoe en waar u overlast kunt melden.
Burenoverlast
Heeft u problemen met uw buren? Neem dan contact op met Buurtbemiddeling van Meander Omnium. Buurtbemiddeling is bereikbaar via telefoonnummer 030 26 77 787.
Overlast door jongeren
Heeft u overlast van (hang)jongeren? U kunt jongerenoverlast telefonisch doorgeven:
- aan ons via telefoonnummer 14 030;
- aan de politie via telefoonnummer 0900 8844.
Geluidsoverlast
Ervaart u geluidsoverlast? U kunt uw klacht telefonisch doorgeven:
- tijdens kantooruren aan de Omgevingsdienst Regio Utrecht via telefoonnummer 088 022 5000;
- na kantooruren aan de politie via telefoonnummer 0900 8844.
Stankoverlast
Ervaart u stankoverlast? In de meeste gevallen kunt u met uw klacht over luchtvervuiling of stankoverlast bij ons terecht. U kunt stankoverlast aan ons doorgeven via het online formulier 'melding woonomgeving'.
Milieuklacht over bedrijf
Heeft een milieuklacht over een bedrijf? Het kan gaan om geluidsoverlast, stank, stof, water- en bodemverontreiniging.
Een spoedeisende milieuklacht kunt u doorgeven via de milieuklachtentelefoon van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD), telefoonnummer 0800 022 55 10. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Een niet-spoedeisende klacht kunt u doorgeven via het online milieuklachtenformulier.
Denkt dat u een zwakke plek in één van onze (digitale) diensten heeft gevonden? Of kunt u vertrouwelijke informatie kunt zien of benaderen (datalek), zoals bijvoorbeeld persoonsgegevens? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We willen graag met u samenwerken om de situatie op te lossen.
Zo handelt u bij een datalek
- Als het een beveiligingslek is van vertrouwelijke informatie (zoals persoonsgegevens), bel ons dan via telefoonnummer 14 030.
- Geef voldoende informatie, zodat we uw melding zo goed mogelijk kunnen behandelen. Bijvoorbeeld: een uitgebreide beschrijving met IP-adressen, logs, hoe te reproduceren, screenshots, enzovoort.
- Deel het beveiligingslek niet met anderen, totdat het lek is gerepareerd.
- Maak geen actief misbruik van het beveiligingslek. Doet u dit toch, dan zullen wij aangifte doen bij de politie.