Melding openbare ruimte en overlast
Soms is er een probleem met uw woonomgeving, want er is iets vies, kapot, beschadigd of gevaarlijk. Denk bijvoorbeeld aan:
- lantaarnpaal geeft geen licht;
- straatkolk loopt over bij regen;
- stoeptegels liggen scheef;
- wegdek beschadigd;
- zwerfafval op straat.
Een melding of klacht over uw woonomgeving kunt u aan ons doorgeven via het onderstaande online formulier. Een melding doorgeven kan ook telefonisch via telefoonnummer 14 030.
Zwerfvuil of afval
Ziet u zwerfvuil of ligt er afval op straat? Meld dit dan bij de RMN:
- per e-mail via info@rmn.nl, of
- telefonisch via 0900 60 39 222
Een rioolverstopping is heel vervelend. Soms is er spoed nodig bij het oplossen van het probleem. Het is belangrijk dat u eerst onderzoekt of uw eigen riolering het probleem is of het gemeenteriool.
Is het gemeenteriool verstopt? Neem dan meteen telefonisch contact met ons op via telefoonnummer 14 030.
Plek van de verstopping bepalen
Wij beheren de rioolaansluiting op gemeentegrond, vanaf de grens met uw terrein tot aan het hoofdriool. Op uw eigen terrein bent u zelf (of de verhuurder) verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de rioolaansluiting.
Bij de meeste woningen zit er een ontstoppingsstuk of inspectieputje in de rioolleiding. Als uw woning zo'n putje heeft, dan bevindt zich dat op uw eigen terrein. Meestal zit het inspectieputje op 50cm van de grens met de gemeentegrond. U kunt zelf controleren waar de verstopping zit door het putje te openen.
Staat er géén water in het inspectieputje? Dan zit de verstopping op uw eigen terrein. Staat het inspectieputje vol water? Dan is het gemeenteriool verstopt.
Brandt de straatverlichting overdag? Daar kunnen 2 redenen voor zijn:
- De netbeheerder zoekt de storing;
- Door een storing is de verlichting met de hand aangezet. De straatverlichting brandt daardoor als het donker is, maar soms ook overdag.
Denkt u dat een lantaarnpaal kapot is? Dan kunt u dit aan ons melden.
Overlast veroorzaakt vaak ergernis. Hieronder leest u hoe en waar u overlast kunt melden.
Burenoverlast
Heeft u problemen met uw buren? Neem dan contact op met Buurtbemiddeling van Meander Omnium. Buurtbemiddeling is bereikbaar via telefoonnummer 030 26 77 787.
Overlast door jongeren
Heeft u overlast van (hang)jongeren? U kunt jongerenoverlast telefonisch doorgeven:
- aan ons via telefoonnummer 14 030;
- aan de politie via telefoonnummer 0900 8844.
Geluidsoverlast
Ervaart u geluidsoverlast? U kunt uw klacht telefonisch doorgeven:
- tijdens kantooruren aan de Omgevingsdienst Regio Utrecht via telefoonnummer 088 022 5000;
- na kantooruren aan de politie via telefoonnummer 0900 8844.
Stankoverlast
Ervaart u stankoverlast? In de meeste gevallen kunt u met uw klacht over luchtvervuiling of stankoverlast bij ons terecht. U kunt stankoverlast aan ons doorgeven via het online formulier 'melding woonomgeving'.
Milieuklacht over bedrijf
Heeft een milieuklacht over een bedrijf? Het kan gaan om geluidsoverlast, stank, stof, water- en bodemverontreiniging.
Een spoedeisende milieuklacht kunt u doorgeven via de milieuklachtentelefoon van de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD), telefoonnummer 0800 022 55 10. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Een niet-spoedeisende klacht kunt u doorgeven via het online milieuklachtenformulier.
Ziet u verwaarloosde, achtergelaten fietsen of fietsen die al langere tijd onbeheerd op dezelfde plek staan? Geef dit dan telefonisch aan ons door via telefoonnummer 14 030.
Na uw melding plakken we een waarschuwingssticker op de fiets. Staat die fiets met een sticker er na 5 dagen nog? Dan halen wij de fiets weg. We bewaren de fiets nog 1 jaar.
Denkt u dat wij uw fiets hebben verwijderd? Kijk dan op de website verlorenofgevonden.nl of bel ons via telefoonnummer 14 030.
U bent iets (waardevols) verloren
Bent u iets verloren in de gemeente Zeist? U kunt dit aan ons doorgeven, telefonisch via 14 030 of via het formulier 'Gevonden of verloren voorwerp'.
Is er iets gevonden dat lijkt op uw verloren voorwerp? Dan kunt u dat komen bekijken; neem een geldig identiteitsbewijs mee. Als u kunt bewijzen dat het gevonden voorwerp uw eigendom is, dan mag u het meenemen.
Fiets gestolen
Is uw fiets gestolen? Doe dan aangifte bij de politie. U kunt het verlies van uw fiets ook doorgeven op de website verlorenofgevonden.nl.
U heeft iets (waardevols) gevonden
Heeft u iets (waardevols) gevonden in de gemeente Zeist? Laat ons dat dan weten. Dat kan persoonlijk in de publiekshal van het gemeentehuis of via het formulier 'Gevonden of verloren voorwerp'.
Bewaren van gevonden voorwerp
U kunt het voorwerp bij ons inleveren in de publiekshal van het gemeentehuis (Slotlaan 20 in Zeist). U kunt het voorwerp soms ook zelf bewaren, maar dat kan niet bij alle voorwerpen. Gaat u het voorwerp zelf bewaren? Zorg er dan wel voor dat het voorwerp in dezelfde staat blijft als waarin u het was toen u het vond.
Heeft u een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsdocument gevonden? Dan moet u dit bij ons afgeven.
Heeft u een bankpas, creditcard of OV-kaart gevonden? Stuur die dan op naar de bank of het vervoersbedrijf.
Bewaartermijn
- Voorwerpen met een dagwaarde tot € 450,- bewaren wij 3 maanden. Bewaart u het voorwerp zelf, dan moet u het voorwerp 1 jaar bewaren.
- Voorwerpen met een dagwaarde van meer dan € 450,- hebben een bewaartermijn van 1 jaar.
Eigendom gevonden voorwerp
Bewaart u het voorwerp zelf? En meldt de eigenaar zich niet binnen 1 jaar? Dan wordt u na afloop van de bewaartermijn de nieuwe eigenaar.
Geeft u het voorwerp bij ons af? En meldt de eigenaar zich niet? Dan worden wij na afloop van de bewaartermijn de nieuwe eigenaar.
Denkt dat u een zwakke plek in één van onze (digitale) diensten heeft gevonden? Of kunt u vertrouwelijke informatie kunt zien of benaderen (datalek), zoals bijvoorbeeld persoonsgegevens? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. We willen graag met u samenwerken om de situatie op te lossen.
Zo handelt u bij een datalek
- Als het een beveiligingslek is van vertrouwelijke informatie (zoals persoonsgegevens), bel ons dan via telefoonnummer 14 030.
- Geef voldoende informatie, zodat we uw melding zo goed mogelijk kunnen behandelen. Bijvoorbeeld: een uitgebreide beschrijving met IP-adressen, logs, hoe te reproduceren, screenshots, enzovoort.
- Deel het beveiligingslek niet met anderen, totdat het lek is gerepareerd.
- Maak geen actief misbruik van het beveiligingslek. Doet u dit toch, dan zullen wij aangifte doen bij de politie.