Veilige woonomgeving Den Dolder
Donderdag 2 januari vond een schokkende gebeurtenis plaats in Den Dolder. Een inwoner is daar plotseling op gewelddadige wijze uit het leven weggerukt. Een groot verlies en verdriet voor de nabestaanden.
Nieuwsbrief
U kunt zich inschrijven voor de nieuwsbrief Veilige Woonomgeving Den Dolder.(Verwijst naar een externe website) Met deze nieuwsbrief houden wij u op de hoogte van nieuws rondom maatregelen, bijeenkomsten en toekomstplannen.
Maatregelen
Er is een aantal concrete maatregelen genomen. Daarmee werken we samen aan een omgeving waar u zich weer veilig voelt. We zijn er voor u.
Maatregelen worden geverifieerd bij inwoners, onder meer via de klankbordgroep en door aanvullende gesprekken. Op basis van deze gesprekken met inwoners, ondernemers en samenwerkingspartners en ervaringen sturen we waar nodig bij. De terugkoppeling van de gesprekken doen we per onderwerp: veiligheid, openbare ruimte, communicatie en welzijn.
Zo blijven we scherp en ondernemen we met elkaar de juiste acties om samen te werken aan een veilige leefomgeving in Den Dolder.
Melding doen van een verdachte situatie
- Bel bij spoed altijd 112
- Bel bij een (overlast)situatie waarbij vermoedelijk een patiënt betrokken is de buurtcoach:
- Op werkdagen van 8.00 tot 23.00 uur en in het weekend van 15.00 tot 23.00 uur belt u 06 514 233 09
- Buiten deze tijden belt u 088 178 62 90 (24 uur per dag bereikbaar)
Extra toezicht en handhaving
De komende periode is er extra inzet op toezicht en handhaving. De gemeente heeft een Integraal Veiligheidsplan opgesteld. Hierin zijn werkafspraken vastgelegd over melden, handhaving, surveillance, overleg tussen de verschillende partijen en terugkoppeling. Denk hierbij bijvoorbeeld aan inzet van BOA's, beveiligers en politie en buurtcoaches. De capaciteit is daarop uitgebreid. Ook zijn in het IVP de risicolocaties (hotspots) opgenomen. We zijn alert, zichtbaar en beschikbaar. Concreet betekent dit dat:
- in ieder geval de komende 3 maanden worden 3 extra BOA’s ingezet
- De BOA’s van de gemeente zijn tot 22.00 uur aanwezig voor toezicht en handhaving. Dit sluit aan bij de tijden waarop Fivoor aangeeft dat patiënten zich buitenshuis mogen bevinden.
- wijkagenten dagelijks aanwezig zijn en surveilleren op relevante plekken
- de inzet van buurtcoaches in het dorp blijft gehandhaafd
- wijkteams iedere dag aanwezig zijn
De politie, toezicht en handhaving en buurtcoaches hebben aandacht voor de hotspots. Deze lijst van hotspots is samengesteld met oog op de wensen van de inwoners. Dit is de lijst:
- Autoboulevard: parkeerveld achterin, bij woonwijk
- De Kameleon / Parkeerterrein / DOSC
- Parkeerterrein Fornheselaan: Terrein achter oude Aldi
- AH / parkeerterrein
- De Torteltuin
- Station Den Dolder: Rondom station, met nadruk op naastgelegen parkeerterrein
- Duivenhorst
- Willem Coxlaan / voetgangersbrug: Looproute cliënten
- WA Hoeve terrein: Vijverhof en Maxima Manege
- Trappetje Andreas Foxlaan: Looproute cliënten
- Fornheseflat
- Bankje aan de Dolderseweg, achterzijde van Wijkservicepunt Pelita
- Bankje slager Spoelder
We zijn er voor de inwoners van Den Dolder en hopen met deze maatregelen te zorgen voor een afname van bezorgdheid, toename van een gevoel van veiligheid en zicht op perspectief: prettig samenleven in Den Dolder.
In gesprek met wijkteam
In de Werkwinkel aan de Dolderseweg 79A bent u van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur van harte welkom. U kunt binnenlopen voor een praatje, om uw zorgen te delen of om vragen te stellen. Er zijn altijd leden van het wijkteam aanwezig.
Elke dinsdagochtend is het hele wijkteam aanwezig in de Werkwinkel en u kunt tussen 11.00 en 12.00 uur langskomen voor het spreekuur.
De leden van het wijkteam zijn: de wijkagent, de wijkmanager van de gemeente, een medewerker van Fivoor, het Sociaal Team, het Centrum voor Jeugd en Gezin, opbouwwerkers, jongerenwerkers, woningcorporaties en MeanderOmnium.
Melding doen van een verdachte situatie
- Bel bij spoed altijd 112
- Bel bij een (overlast)situatie waarbij vermoedelijk een patiënt betrokken is de buurtcoach
- Op werkdagen van 8.00 tot 23.00 uur en in het weekend van 15.00 tot 23.00 uur belt u 06 514 233 09
- Buiten deze tijden belt u 088 178 62 90 (24 uur per dag bereikbaar)
Drugsoverlast
De politie voert een verkenning en analyse uit naar drugsoverlast. Alle meldingen en signalen worden onderzocht. Hiervoor is informatie van inwoners van groot belang, zoals signalementen, locaties en kentekens.
Melden van Incidenten door Fivoor
Fivoor meldt iedere vermissing direct aan de politie, die hierop actie onderneemt. Ook de burgemeester wordt geïnformeerd.
Brug
In de klankgroep is de wens geuit om de brug af te sluiten, waardoor er voor inwoners minder verkeer van patiënten is. Het afsluiten van de brug kan op korte termijn worden gerealiseerd (eventueel als proef). Het afsluiten van de brug heeft mogelijke consequenties voor inwoners, patiënten en gebruikers. Zoals verkeersveiligheid, bijvoorbeeld het oversteken van de provinciale weg. We horen daarin verschillende standpunten en wensen. De gemeente stelt daarom voor met inwoners uit omliggend gebied en gebruikers deze consequenties zorgvuldig af te wegen om daarmee een besluit te kunnen nemen. We komen nog terug op hoe we de afstemming hierover met inwoners en gebruikers gaan vormgeven.
Verlichting en hoofdroute
De bewegwijzering is hersteld en aangevuld om de hoofdroute (die loopt via het parkeerterrein langs het spoor bij station Den Dolder) beter zichtbaar te maken. De verlichting is gecontroleerd, en defecte lampen worden zo snel mogelijk vervangen. Daarnaast wordt het verlichtingsplan aangescherpt, waarbij extra verlichting wordt aangebracht en bewegingssensoren worden gecontroleerd. De verwachting is dat deze verbeteringen binnen een maand zijn afgerond.
Met Altrecht is contact over de verlichting en het snoeien van begroeiing op het terrein. Daarnaast is inmiddels de beloopbaarheid van de route verbeterd, onder andere door het aanpakken van plasvorming, in samenwerking met de eigenaren.
Het aantal meldingen wordt gemonitord
Tijdens het tweewekelijkse overleg Veldtafel worden alle meldingen in Den Dolder besproken en gemonitord. De Veldtafel bestaat uit vertegenwoordigers van de gemeente, politie, Altrecht, Fivoor, Reinaerde en buurtcoaches. Na elk overleg publiceert Fivoor een overzicht van de meldingen op haar website.
Centraal meldpunt
Voor niet-spoedeisende meldingen onderzoeken we de mogelijkheden om één centraal meldpunt in te richten. Een mogelijke oplossing is het aanstellen van een omgevingsmanager of hoofdbuurtcoach als eerste aanspreekpunt voor alle niet-spoedeisende meldingen. Deze persoon zou meldingen doorzetten naar de juiste organisaties. We overleggen met Fivoor over de haalbaarheid van deze aanpak.
Tot die tijd gelden de volgende afspraken:
- Bij spoed: bel altijd 112.
- Bij (overlast)situaties waarbij vermoedelijk een patiënt betrokken is:
- Tijdens werkdagen van 08.00 tot 23.00 uur en in het weekend van 15.00 tot 23.00 uur: bel 06 514 233 09.
- Buiten deze tijden: bel 088 178 62 90 (24/7 bereikbaar).
Informeren bewoners over incident
Op dit moment stuurt Fivoor een nieuwsbrief aan een selecte groep zodra er nieuws is of een incident dat voor onrust kan zorgen. De gemeente is met Fivoor in overleg over het verbeteren van informatie vanuit Fivoor richting inwoners van Den Dolder over meldingen die maatschappelijke impact hebben.
Informatievoorziening via www.zeist.nl
Voor officiële informatie over het steekincident, de gevolgen en de genomen maatregelen is de website van de gemeente de hoofdbron. U vindt deze informatie op deze pagina (www.zeist.nl/dendolder).
Praatgroep / samen eten (ontmoeten)
Voor half februari bespreekt het wijkteam de mogelijkheid op korte termijn een praatgroep te organiseren. Communicatie gaat via www.zeist.nl/dendolder.
Aandacht voor jongeren
Er is momenteel een kinderdisco en een doe-club in Den Dolder. Daarnaast is elke vrijdag een jongerenwerker aanwezig bij De Kameel. Binnen een maand wordt, in samenwerking met MeanderOmnium en jongeren uit de wijk, de behoefte aan verdere activiteiten geïnventariseerd.
Er heeft een gesprek plaatsgevonden met de directeur van basisschool De Kameleon. Op dit moment is er geen behoefte aan extra ondersteuning. Mocht deze behoefte alsnog ontstaan, dan neemt de directeur contact op met de wijkmanager of het Centrum voor Jeugd en Gezin. Dit onderwerp wordt bovendien structureel besproken tijdens het kwartaaloverleg tussen de directeur van De Kameleon, de wijkmanager en het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Fivoor en Altrecht hebben ook maatregelen genomen op en om hun terrein. Bekijk op hun website(Verwijst naar een externe website) wat zij doen.
Bijeenkomsten
Er vindt regelmatig overleg plaats met inwoners en de verschillende groepen uit Den Dolder die zich hebben geformeerd. Dat moet leiden tot meer concrete maatregelen en acties voor de langere termijn. Zo werken we samen aan een veilig Den Dolder.
Op 5 maart is er een inwonersbijeenkomst. Deze avond is bedoeld voor alle inwoners van Den Dolder en richt zich op de onderzoeken naar een alternatieve locatie voor Fivoor. U ontvangt een uitnodiging.
Wij hechten veel waarde aan de samenwerking met de klankbordgroep, omdat deze bijdraagt aan het nemen van realistische en gewenste maatregelen en het signaleren van belangrijke ontwikkelingen. Daarom organiseren wij een volgende klankbordbijeenkomst op maandag 3 maart. Tijdens deze avond bespreken we samen de genomen maatregelen.
Let op: de klankbordbijeenkomst van 3 maart is besloten. Op 5 maart is er een open inwonersbijeenkomst.
Tijdens de bijeenkomst op 27 februari gaan we samen met bewoners van Duivenhorst, het ‘Doktorenlaantje’ en de Willem Coxlaan in gesprek over mogelijke voorstellen en oplossingen voor de looproute tussen de WA-Hoeve en het centrum van Den Dolder. Deze avond is alleen voor de bewoners van genoemde buurten en straten. We laten weten wat hieruit is voortgekomen.
Woensdag 5 februari had burgemeester Joyce Langenacker samen met wethouder Walter van Dijk een goed gesprek met staatssecretaris Coenradie over Den Dolder. De staatssecretaris heeft begrip getoond voor het verdriet, de boosheid en de angst naar aanleiding van de incidenten in het dorp. Het is fijn dat zij samen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zich wil inzetten voor verplaatsing van Fivoor. Ook heeft de staatssecretaris een toezegging gedaan om op bezoek te komen in Den Dolder en om mee te denken over korte termijn (veiligheids) maatregelen voor Den Dolder. Het is goed om te zien dat ze veel urgentie voelt om hiermee aan de slag te gaan. Dat is goed voor Den Dolder en helpt om weer te werken aan het herstel van vertrouwen.
Donderdagavond 23 januari was de eerste avond voor de klankbordgroep. Ongeveer 30 mensen, waaronder inwoners, ondernemers en belangengroepen bespraken, samen met medewerkers van de gemeente en de instellingen Fivoor en Altrecht, suggesties en ideeën om de leefbaarheid en veiligheid van Den Dolder te verbeteren.
In de afgelopen weken zijn door de gemeente al diverse maatregelen getroffen. Tijdens de twee bewonersbijeenkomsten en de individuele gesprekken met inwoners hoorden we aanvullende constructieve ideeën. Deze zijn verder verkend met de klankbordgroep.
De avond gaf waardevolle input. Er is veel opgehaald aan gewenste acties en maatregelen. Daarnaast is ook benadrukt waar volgens de aanwezigen de urgentie zit. De komende week inventariseert de gemeente de acties en maakt concreet waar we mee aan de slag kunnen op korte en langere termijn. Deze zullen we ook hier met u delen.
Er is veel waardering voor de samenwerking met de deelnemers van de klankbordgroep en hun inzet. Op de avond is uitgesproken dit te willen voortzetten.
Woensdagavond 22 januari was er een inloopbijeenkomst over de ‘wijziging omgevingsplan forensische zorg’. Ongeveer 30 inwoners stelden vragen over het indienen van een zienswijze en over veiligheid en maatregelen.
Heeft u hulp nodig bij het online indienen van een zienswijze of vragen over digitale overheidszaken? Het Informatiepunt Digitale Overheid(Verwijst naar een externe website) (IDO) in de Huiskamer van de Werkwinkel, Dolderseweg 79A, helpt u graag. Het IDO is op woensdag geopend van 10.00 tot 12.30 uur.
Zaterdag 18 januari waren de burgemeester en de wijkwethouder aanwezig in Den Dolder en zij zijn op verschillende plekken in gesprek gegaan met inwoners, ondernemers en verenigingen.
Vrijdagavond 10 januari was de burgemeester samen met de wethouders aanwezig bij de tweede bewonersbijeenkomst in Den Dolder. De opkomst was hoog. Veel mensen hebben tijd vrijgemaakt om bij de bijeenkomst te zijn. Het geeft aan dat de gebeurtenis veel los heeft gemaakt onder de inwoners. Het was een moment om elkaar te ontmoeten, te horen wat er leeft en te luisteren naar de inwoners.
Burgemeester Joyce Langenacker:
“Er is veel gezegd tijdens de bijeenkomst. De zorg onder inwoners van Den Dolder is groot. De vraag of ze nog wel veilig zijn klonk luid en duidelijk. Als burgemeester ben ik verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid. Ik neem vanuit die verantwoordelijkheid de regie om, samen met de instellingen en de politie, de veiligheidsvragen die er liggen verder op te pakken.”
Op vrijdagavond 3 januari was de burgemeester aanwezig bij een eerste bewonersbijeenkomst in de Maria Christinakerk in Den Dolder. Ongeveer 40 bewoners uit de wijk Duivenhorst waren aanwezig. Inwoners hadden zorgen, voelden ongeloof en hadden veel vragen over het politieonderzoek, over de verdachte en over veiligheidsmaatregelen.
Vragen en antwoorden
Op de website van Fivoor(Verwijst naar een externe website) vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over de verdachte, de klinieken, verlof en veiligheid.
Het onderzoek loopt en is bijna afgerond. Bij de inwonersbijeenskomst van 5 maart worden de bevindingen gepresenteerd.
Gemeente Zeist wil de verplaatsingsopties grondig laten onderzoeken. Alle betrokkenen zijn erbij gebaat dat dit zorgvuldig gebeurt. Het is onzeker of er met de afronding van het onderzoek ook een geschikte locatie gevonden wordt, of dat er snel zicht is op vertrek van de klinieken. Wij vragen daarom geduld en de tijd die nodig is om zorgvuldig om te gaan met zowel het steekincident als het onderzoek naar eventuele verplaatsingsmogelijkheden.
Al in 2015 heeft Altrecht aangegeven te willen vertrekken van de WA-Hoeve, inclusief de klinieken van haar huurder Fivoor. De afgelopen jaren hebben Altrecht en Fivoor gezocht naar een nieuwe locatie voor Fivoor. Dit heeft echter geen locatie opgeleverd die daadwerkelijk kan worden betrokken door Fivoor.
De gemeente wil Fivoor en het ministerie van Justitie en Veiligheid houden aan de afspraak dat Fivoor voor 1 januari 2027 vertrekt uit Den Dolder. De gemeenteraad heeft 28 januari een motie(Verwijst naar een externe website) aangenomen die deze afspraak bekrachtigt. De burgemeester spreekt in de eerste week van februari met de staatssecretaris. Ook is de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) en de Inspectie voor Justitie en Veiligheid formeel gevraagd onderzoek te doen.
De gemeente doet alles binnen haar mogelijkheden om de verplaatsing van Fivoor te bevorderen. De gemeente kan Fivoor echter niet dwingen om het terrein te verlaten.
Dinsdagmiddag 28 januari zijn wij verrast door het bericht van de bestuurder van Fivoor dat 30 bedden van afdeling Wier+ per direct buiten gebruik zijn gesteld. De aanleiding is een bouwkundige inspectie aan het gebouw in Den Dolder. De patiënten zijn diezelfde dag nog verplaatst. Fivoor geeft aan dat deze patiënten zijn verplaatst naar klinieken in het land. Een aantal patiënten blijven op het terrein. Het zorgt voor korte termijn wellicht voor opluchting voor de inwoners maar het geeft ook veel vragen. De situatie is voor nu onzeker.
De gemeente Zeist heeft Inspectie Justitie en Veiligheid formeel gevraagd onderzoek te doen naar aanleiding van de recente incidenten in Den Dolder.
Zowel de Inspectie Justitie en Veiligheid als de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houden toezicht op de forensische zorg. Waar nodig en passend wordt dit toezicht gezamenlijk uitgevoerd. De IGJ heeft aangegeven dat zij een onderzoek instelt naar het dodelijke steekincident in Den Dolder op 2 januari. De Inspectie Justitie en Veiligheid stelt geen eigenstandig onderzoek in. De Inspectie onderhoudt nauw contact met de IGJ en als daar aanleiding toe ontstaat zal de Inspectie Justitie en Veiligheid aanhaken bij dat onderzoek.
Ten aanzien van de ontsnapping van een cliënt van de zorginstelling Fivoor op 25 januari ziet de Inspectie Justitie en Veiligheid op basis van de beschikbare informatie geen aanleiding om een onderzoek in te stellen. Wel houdt de Inspectie Justitie en Veiligheid vinger aan de pols ten aanzien van de kliniek in Den Dolder.
Iedereen die dat wil kan tot en met 30 januari 2025 een zienswijze indienen.
Steeds meer zaken van de overheid moet u zelf via internet regelen. Ook contact met de overheid gaat steeds vaker digitaal. Veel mensen vinden dit lastig en hebben hier vragen over. Met deze vragen kunt u naar een informatiepunt in de bibliotheek komen. Deze punten worden ook wel IDO’s genoemd. Wat de afkorting is voor Informatiepunt Digitale Overheid.
Informatiepunten Digitale Overheid in de gemeente Zeist(Verwijst naar een externe website).
Meer nieuws
- Extra raadsvergadering 28 januari(Verwijst naar een externe website)
- Statement burgemeester incident 25 januari; Inwoners van Den Dolder zijn in de nacht van 25 januari wederom opgeschrikt door een incident rondom de klinieken van Fivoor.
- Statement burgemeester steekincident Den Dolder