Locatieprofielen voor evenementen
Categorieën
Evenementen maken het centrum van Zeist levendig en uitnodigend. Ze zorgen voor ontmoeting en gezelligheid. Tegelijk willen we dat evenementen goed passen bij hun omgeving. Daarom werkt de gemeente, samen met inwoners, ondernemers, organisatoren en andere partners, aan locatieprofielen voor evenementen.
Duidelijke afspraken
Evenementen zorgen voor reuring en maken Zeist aantrekkelijk. Maar ze brengen soms ook drukte of geluid met zich mee. De locatieprofielen helpen om vooraf duidelijke afspraken te maken, zodat bewoners weten waar ze aan toe zijn en organisatoren weten wat wel en niet kan.
Evenementenlocaties
Het gaat niet om nieuwe locaties. Op de plekken die we nu bekijken, worden al langer evenementen georganiseerd. Wat we nu gaan doen, is de spelregels vastleggen. Zo wordt duidelijk:
- hoeveel evenementen er per jaar op een locatie mogen plaatsvinden,
- welke geluidsnormen gelden,
- tot hoe laat een evenement mag duren
- en hoe we zorgvuldig omgaan met natuur en omgeving.
Met deze afspraken willen we een goede balans vinden tussen levendigheid en leefbaarheid.
Buurtgesprekken: praat u mee?
We nodigen u van harte uit om mee te praten over de locatieprofielen tijdens de buurtgesprekken. Uw inbreng helpt ons om goede keuzes te maken.
Wilt u meedoen aan een van de buurtgesprekken? Meld u dan uiterlijk 31 oktober 2025 aan via ondernemersplein@zeist.nl(Verwijst naar een e-mailadres). Vermeld in uw e-mail bij welk gesprek u aanwezig wilt zijn en met hoeveel personen u komt.
Buurtgesprek 1
- Maandag 3 november
- 19.00 tot 21.00 uur (inloop vanaf 18.30 uur)
- Evangelische Broedergemeente Zeist, Zusterplein 12
We bespreken de locaties:
- Horecapleintje
- Weeshuislaan
- Emmaplein
- Marktplein
- 1e Hogeweg
Buurtgesprek 2
- Maandag 10 november
- 19.00 tot 21.00 uur (inloop vanaf 18.30 uur)
- Evangelische Broedergemeente Zeist, Zusterplein 12
We bespreken de locaties:
- Slotlaan (tussen Dorpsstraat en Korte Steynlaan)
- Bisonveld
- Walkartpark
- Slotplein
- Slottuin
Vervolgstappen
- Naast de buurtgesprekken waarin we bewoners en ondernemers spreken, overleggen we ook met de organisatoren van evenementen. Daarna verzamelen we alle reacties. We kijken welke aandachtspunten belangrijk zijn en hoe die kunnen worden meegenomen in de profielen. Ook voeren we onderzoeken uit naar geluid en ecologie.
- Op basis van alle informatie werkt de gemeente samen met bureau Stad&Co aan concept-locatieprofielen.
- Deze concept-locatieprofielen liggen een periode ter inzage, zodat iedereen nog kan reageren.
- We verwachten dat het college de profielen eind 2025 of begin 2026 vaststelt.
Een locatieprofiel bevat de spelregels voor het gebruik van een plek in de openbare ruimte als evenementenlocatie. Denk aan afspraken over het aantal evenementen per jaar, het geluidsniveau, begin- en eindtijden, bezoekersaantallen en bescherming van natuurwaarden. Het evenementenbeleid is hiervoor de basis. Deze profielen zorgen voor eenduidigheid: organisatoren weten waar ze aan toe zijn bij het organiseren van een evenement, omwonenden en ondernemers weten wat ze kunnen verwachten, en de gemeente kan vergunningaanvragen makkelijker beoordelen. Ook voor de politie, de hulpdiensten en de omgevingsdienst helpt het om vooraf en per locatie een vaste set spelregels te hebben.
De locaties die we nu onderzoeken met buurtbewoners, ondernemers en organisatoren:
- Horecapleintje
- Weeshuislaan
- Emmaplein
- Marktplein
- 1e Hogeweg
- Slotlaan (tussen Dorpsstraat en Korte Steynlaan)
- Bisonveld
- Walkartpark
- Slotplein
- Slottuin
De locatieprofielen horen bij het nieuwe evenementenbeleid 2025–2029(Verwijst naar een externe website). In dat beleid staat dat evenementen bijdragen aan een levendige gemeente waar mensen elkaar ontmoeten. Door duidelijke afspraken per locatie vast te leggen, kunnen we evenementen beter faciliteren en rekening houden met de leefomgeving.